Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Friday, 17 April 2015

Maafkan lah...


Assalamualaikum wbt..

Hai..
Lama sungguh x bersiaran.. ermm ada je ni cuma cik puan belog ni sedang dalam dilema dengan diri sendiri..

Rasa seolah2olah nak delete aje blog ni.. tp sayang pula.. Nak update mcm dulu rasanya sukar.. Tp lihat blog sendiri ni.. alahai.... ibarat hidup segan mati x mahu la pulak..

Korang sihat? Mudah2an semoga kalian semua sihat dan dirahmati sentiasa.

Alhamdulillah. . Kami sekeluarga sihat2 aje.. fizikal.. tp dalaman sy 'sihat'.. nape letak tanda ' ' ? Ermm.. x pe la.. Allah kata.. tutup aib orang supaya aib kita juga ditutup.. tp kdg terbuka tanpa kita sedar.. tp org sekeliling sedang dihidangkan dgn aib yg telah tidak sedar kita sendiri sebarkan.. sedih tp kata pepatah.. terlajak perahu blh diundur. Terlajak kata??? Badan binasa.. malu?  huhu.. mesti terpinga2 kan.. apa kes la ni? Teruskan pembacaan mungkin akn jumpa jawapan. X baca pun x apa.. ni sekadar sesi luahan saja..

Hidup berjiran di zaman skrg byk dgn urusan sendiri. Aku dengan dunia aku.. kau dengan dunia kau.. nak bertengtang mata payahnya mcm duduk rumah jarak berbatu batu. [Padahal kentut pun jiran sebelah blh dengar. Inikan pula bila terpekik terlolong mcm org gila ibarat dia sorang je ada rasa marah. (Ditujukan pada diri sendiri) Tp itu la hakikatnya. ] Menunjukkan betapa dekatnya kita hidup berjiran.

Jeles tau bila hidup berjiran yg rapat sesama mereka.. seronoknya mcm tu..

errr.. apa sebenarnya cerita yg nak disampaikan ni?  Dah lama x de entry.. tup tup terus heavy story. maaflah kawan2 (aada ke? *_@ ) melalut skt sbb x tahu nak mula dari mana.. tp dah lama nak up pasal ni.. tp baru hari ni pulak terkeluar..

Korang penah dengar x pasal split indentiti? Ala.. mcm citer kat tv tu.. ada 2 watak dlm diri dia.. kat luar dia lain.. kat rumah dia lain? Hahh ni la nak citer.. rasanya kita ada masalah ni kot? Dah lama dah perasan.. dulu igt time nak bulan mengambang je.. skrg dah x kira dah.. hari2 pun asyik mengambang je.. smp tercari2 di manakah sy yg dulu? Aku yang dulu bukan la yg sekarang... ewahhh!!

Tp...ni bkn cerita lawak.. ni keadaan diri yg x dpt mengawal emosi.. ni kes parah yg perlu dirawat. Ye sy dlm rawatan.. tp rawatan islam shj.. bbrp kali jumpa mesti akn ada ayat"'awak ni kena sihir pemisah ni".. sbb tu bila kat rmh awak mcm org hilang pedoman.. so sesi rawatan dimulakan.. ok lepas tu sy dah ok.. tp x lama.. lepas tu jd la mcm tu semula. .  Bbrpa kali dlm bbrp tahun ni ada buat rawatan.  Merata2 juga.. Kdg sy ignore aje.. anggap tu adlh ujian tp bila dtg time weng tu ibarat x berpijak dibumi yg nyata.

Siapa yg jd mangsa? Anak2, suami dan jiran tetangga.. Kenapa melibatkan jiran tetangga?? kaitannya ada di cerita perenggan di atas..

ye la x kan kita nak buat announcements pulak kan.. sedangkan org lain mgkin ada masalah yg lg teruk..

Apapun ujian yg dtg itu, ia utk meninggikan iman kita.. Alhamdulillah. . Sy sentiasa berusaha utk jd lebih baik walaupun sy sering tewas.. tp sy terus bangkit biar beribu kali juga sy jatuh.

Maafkan segala ketakwarasan sy..  Sy yg kdg kala terbuai dek emosi yg sering x stabil..






3 Ulasan:

LYAfrina said...

bersabarlah ena..
moga cpt sembuh n bjaya jalani rawatan tu..maybe emosi y tidak stabil.. belenggu tekanan kehidupan sprti kerja & urus rumah tangga.. terlalu letih...

tp dlm kes ena, bila kat ofis OK kan?? klo la betol sbb sihir tu.. lya doakan moga ena cpt sembuh... mde2 mcm tu kalo dibiarkan sebati dlm diri akan jd makin parah...

y penting ena kena jgk cuba lwn perasaan tu.. cuba..demi anak2 n suami...

lya doakan moga keadaan ena kmbali pulih seperti dulu...


delete blog?? jgn..huaaaa... sedih tau..ramai blogger arena kt dulu2 dah myepi sekrang.. lya sdri pon slow dah.. tp adalah jgk update..atleast seminggu 1 entri je.. komitmen khidupan skrang..bila anak dh besar..mkin bsr t/jawab..

Ena said...

Lya,

Thanks lya sbb singgah sini.. Hari2 doa, solat wajib, sunat, mengaji, dengar ceramah, radio hanya ikim, tv hanya Al hijarah dan oasis.. cuba sedaya upaya perbaiki diri dan tinggalkan benda2 yg lara..

Tp semakin kita cuba semakin byk yg kena hadapi.. ada masa terkawal tp ada masa tewas..

Betul l lya, semakin aanak.membesar semakin byk cabaran/ujian.. setiap dr kita ada bahagian masing2.. ujian ada yg sama ada yg tidak.

Cuma kdg2 kecewa dgn sstgh org yhghanya tau menuding jari ats segala kesilapan kita yg dia x penah tahu kenapa dan mengapa. Jgn pertikaikan org dgn kelemahan dia tp doakanlah dia sentiasa kerana malaikat juga mendoakan kita benda yg sama dia doakan..

Thanks lya..

umi alya said...

Ena.
Mudah2an semuanya baik2 sahaja, aamiin..