Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Monday, 29 July 2013

Kisah Anak - Anak



Assalam..


Sihat ker korang? hehe.. sekarang jerebu dah kembali memenuhi ruang udara dan membataskan pemandangan wlaupun mungkin tak seteruk yang dulu.. Makanya, banyak lah yang kembali tak sihat.. ada demam, batuk, selesema, yang ada masalah asthma apatah lagi.. sangat2 kena berjaga2.. tapi anak dara kita tu kan.. haihh! boleh dia kata macam ni: 


Ummi: Kakak nanti jangan lupa pakai mask sebelum pegi sekolah, kakak batuk tak baik lagi tu,skrg dah berjerebu semula ni
Kakak: Alaa kakak tak nak lah pakai mask tu.. kawan2 kakak gelakkan kakak.. Kawan kakak kata dah tak de jerebu dah... kelakar la pakai topeng ni.. 
Ummi: Cuba kakak tengok kat luar tu?
Kakak: Kakak tak nak pakai.. sambil nangis2.. (itupun nak nagihhhh!!)
Ummi: Pulak dah!!!.. 


Kesimpulannya: tak tahu lah tadi si kakak pakai ke tak.. sbb tak tanya lagi si abahnya.. yerla maknya ni awal2 lagi dah keluar p koje.. hrmmm...


ok nak citer lg ni..ari Khamis lepas (25.07.13) ada checkup asthma si kakak, so mcm biasa la.. mesti pegi punyer.. tp buat pertama kalinya lah kan.. sampai jam 8.10 camtu, semua settle jam 12.30.. Biasanya jam 10.00 or 10.30 dah settle dah semuanya.. adoilaaa... tapi aritu memg nampak sangatlah crowded ngan manusia.. bukan setakat kat sogo, jalan TAR je yg jammed! hahha.. over kan!!  Doctor pun terkejar2.. ramai jugak budak2 yg kena asthma hari tu.. kena amik neb, nak amik neb pun kena Q.!alahai..mana tak jadi lama kat situ? so, memandangkan masa dah lewat nak masuk ofis semula..terus la sy call ofis bgthu amik EL je.. (tak elok ni.. jgn amalkan ye kawan2) yerla nak ke putrajaya tu mcm alang2 jek.. 4.30 dah nak balik lagi.. nak balik lambat memg tak la kan.. kebetulan hari tu ada Majlis Berbuka Puasa dan solat terawih kat ofis dia pulak.

Ok ok...sambung pasal anak dara lagi.. setakat ni puasanya dah 3 hari la tuang.. semuanya faktor kesihatan.. demam & prob asthma nya tu.. x pe la kakak.. belum wajib lagi ke atas kamu.. kalau yg dewasa mcm kita ni pun dah jatuh harus utk berbuka dah kalau badan tak larat/tak sihat kan.. inikan pulak si cenonet seusia kamu.. Kalau terawih pun ok je.. tp kalo duduk jumpa dengan gu/geng/ sebaya dengan umur dier haaaa.. pot pet pot pet tak pun.. jap jap gelak.. haa tu yang tak suka duduk ngan geng tu.. ilang kosenstrasi.. so, sila duduk dengan ummi kamu yg boleh tahan garang ni.. hahahha..

Dak irfan? hrmmm.. puasa hanya 1 hari.. tu pun setiap 2 saat dia tanay bila nak berbuka?? alahai anak.. hari2 lain hanya 1/2 day saje.. x pe la.. kata training je kan.. yang penting belajar solat dulu betul2... tapi terawih outttt! main tak hengat punyer.. dapat p masjid ke.. surau ke.. mcm dapat pegi pesta kekdahnya.. apanakdikata..ada hari2 tertentu bila si abahnya bertugas sebagai bilal terawih terpaksalah ummi solat terawih dirumah saja.. tak de sapa nak monitor dah.. dia anggap semua jemaah tu mcm kawan2 dia jekk.. peramah tak hengattt!

Panjang??? kannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn!! hahahha.. 


OK la.. 


** Dah hari ke-20 dah kita kan.. sungguh pantas masa berlalu.. Kelengkapan raya baru 50% je ni.. wiken memg tak sanggup nak keluar sopim.. **


6 Ulasan:

umi alya said...

persiapan raya dah 50%? ok le tu sbb dok kt kl, byk pilihan & bila2 masa jer boleh..

~~*Lady Salwa*~~ said...

memang kalau weekend tak yah la nak keluar terutama ke sogo atau jalan TAR... umat manusia punyalah ramaiiiiii... nak berjalan pun payah.. bek amik cuti pergi hari kerja... huhu

LiLy @ MaMaQiStInA said...

cepat jer masa berlalukan..esok dah 22 Ramadahan...esok dah nak balik kg dah..yeayy.. ^^

Di kesempatan ini lily nak ucapakan salam aidilfitri buat Ena sekeluarga..maaf andai ada terkasar bahasa selama kita berkenalan di alam maya ni....

Izan Ishak said...

alahai.. siannya kakak kalau pakai mask kena gelak pulak ngan kengkawan. baguslah dia dpt puasa byk hari juga tu. sbg latihan sblm di awajib berpuasa nnti kan. alhamdulillah...

diam tak diam dah nak sampai penghujung ramadhan pun ye ena. kalau kat kl hujung minggu konfem sesak tak hengat kan.

ieda immi said...

aah sini pun dah semakin elok jerebu nyee ..
alhamdulillah kakak dah ok dgn asma dia .. bulan2 puasa nie kalau merebak susah ati kan ena ..

ekekek aah panjang lak bebel ko dikk kali nie ekkee .. nak ganti sblm2 nie sunyii kan ;))

lieyalatif said...

Ena sian anis ye..asma die mmg aktif lg kan...mija dah jarang kene sejak lieya bagi hati unta...cube laa ena cari...kirim dgn org yg nak gi mekah....sbb lieya tgk mmg menjadi laa kat mija...

Uihhj x sanggup pi weekend...ramaiiiii noo org heheheeh baik amik cuti n pi weekdays....