Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Friday, 19 April 2013

Penghulu Istighfar



بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
اَللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّى لاَ اِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ خَلَقْتَنِى وَأَنَا عَبْدُكَ وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ ، أَعُوذُبِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ أَبُوءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ وَأَبُوءُ بِذَنْبِى فَاغْفِرْ لِى فَإِنَّهُ لاَ يَغفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ أَنْتَ.

Allahumma Anta Robbi, Laa Ilaaha Illa Anta, Kholaqtani wa ana abduKa, wa ana ‘alaa ‘ahdika wa wa’dika mastatho’tu, Audzubika min syarri maa shona’tu, Abu’u laka bi ni’matiKa ‘alaiyya wa abu’u laKa bidzanbi faghfirlii fainnahu laa yaghfiru dzunuuba illa Anta.



Ya Allah Engkau Tuhanku tiada Tuhan selain Engkau. Engkau ciptakan aku dan aku hambaMu. Aku berada dalam janji Mu menurut kemampuanku... aku berlindung denganMu daripada kejahatan yang ku lakukan.. Aku sedari nikmatMu kepadamu dan kusedari akan dosa - dosa ku... Ampuni aku.. kerana sesungguhnya tiada yang dapat mengampunkan dosa kecuali Engkau.



Di dalam satu riwayat disebutkan bahawa (Sila Rujuk Kitab Fathul Baari 11/97)


“Barangsiapa mengucapkannya disiang hari dalam keadaan yakin dengannya kemudian dia mati pada hari itu sebelum petang hari, maka dia termasuk penduduk surga dan siapa yang mengucapkannya di waktu malam hari dalam keadaan dia yakin dengannya, kemudian dia mati sebelum subuh maka dia termasuk penduduk surga.” (HR. Al-Bukhari ).



Note: Jom kita amalkan setiap hari jom.. baca dlm versi melayu kita faham lebih mendalam. Tapi baca dalam bahasa arab lebih baik la kan sbb bahasa Al- Quran. Kalau sesiapa biasa buka radio IKIM akan selalu lah dengar DJ2 putarkan pagi dan petang. Terasa2 je dosa2 yang kita buat setiap hari dan ini salah 1 dr doa2 Istighfar.



6 Ulasan:

MrS. F!zA said...

bagus kan amal ni minta ampun selalu pd DIA..

*k.ena ok x muka abg akk?

umi alya said...

tk ena atas pengkongsian ini

mamawana said...

Assalam Ena

Ingat mengingati Tq share ini..

lieyalatif said...

In sha Allah ena...moga jadi amalan kite selamanye....

Terima kasih sbb saling mengingati....

eMMe said...

Salam Isnin Ena
moga dosa kite terampun n terhapus olehNya...

ieda immi said...

tQ ena ..
winduuu lah
dah lama x update kan huhuh