Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Thursday, 9 August 2012

Puasa Ku Puasa Mu

ekekekke.. tajuk entry tak menahan.. 


Khamis sudah kan.. bersamaan dengan 20 Ramadhan.. Pantas kan? Tak seperti zaman kita budak2 dulu.. masa sangat lama dirasakan beredar (mungkin sama anak2 kita rasa skrg).. teringat masa baru2 belajar puasa.. darjah 1 juga.. Tiap2 hari pegi sekolah dengan kawan2 je.. akan melalui satu rumah ni.. Rumah dia ada pokok jambu air yg warna merah tu.. rasa masam2 manis.. Bila lalu mesti berhenti sampai tuan rumah tu dah kenal dah muka2 kami.. Tuan rumah tu baik.. mcm faham2 je apa dalam kepala kami masing2.. Pakcik tu kata.. "Ambil lah nak buah2 tu.. pakcik halalkan kalau kami nak ambil bila pakcik tak de kat rumah".. Sampai mcm tu sekali kan.. no wonder la pokok tu selalu berbuah tak bermusim.. dah abis berbuah lagi.. sbb tuannya tak kedekut.

Nak di jadikan cerita, kami masa tu ber-5, bila dah diberi green light, apalagi.. kami ambil lah buah tu lebih kurang satu plastik kecik sorang.. ada la dalam 10 biji gitu.. masing2 hepi kemain dan dok puji2 pakcik tu baik.. maklum la free kan.. hehehe.. member yg sorang tu dah ngap dulu sbb dier tak poser.. sampai kat sek, simpan lah buah tu kat dalam meja sekolah dulu.. takut pecah2 kalo letak dalam beg siap2.. buku kan banyak.. Memandangkan masa tu panas nya lain macam dan tak tahan tengok buah jambu yg masak ranum tu... mcm dipanggil2 je.. ahahha.. so, toleh kanan.. toleh kiri.. cehh! siap siasat dulu.. tahu je buat salah kan!.. ahha.. hah!!! Line clear! apalagi ngap la sebiji... Perghhhhhh!! mkn mcm pencuri! wakakakka.. 


Tapi bila sampai umah.. mak tanya.. camner puasa? hanya mampu pandang dengan wajah lesu org poser.. ekekekke.. kononnya.. paham2 sendiri la kan.. Tu la.. pengalaman tak menahan sungguh masa tu.. pastu tengok air paip tu mcm air pepsi.. SEDAP nye larrrrrrrr!! aahahhaha... tp tiap kali masuk bilik air mesti kena sound! ingat tu air paip.. Jangan cuba2 nak curi2 minum.. sakit perut kang!! Kalo tak poser.. tak boleh buka sama2 dan tak dapat baju raya.. hoho.. Amaran keras!! so... cancel! walaupun air dah masuk mulut tp tak jadi nak telan.. akakakakka... "dalam hati.. Tahu aje apa yg kita buat" walhal mak kita bukan nampak pong apa kita buat dlam bilik air tu kan... ekekeke.. Ater pengalaman pertama berpuasa rasanya setiap org ada culasnya.. Tapi itu zaman dulu2 la... zaman skrg ni.. masa dah singkat sangat dah kan.. tu yg budak2 skrg nampak mcm cool jekk bila belajar puasa.. lembik pun selalu hari pertama je la.. 


Note: Alhamdulillah.. dak anis nye puasa ok lg setakat ni.. masa mula2 puasa dulu la selera makannya merudum jatuh.. skrg ok la.. bangun sahur kdg2 senang.. kdg2 ada jugak drama air mata.. tp kena kejutkan jugak.. sbb anis bukan budak yg pemakan sangat.. kalo tak poser siangnya belum tentu dier makan.. jd biar lah poser.. kdg2 tu kami siap cakap camni, "kalo tak nak makan or makan tak abis.. nanti ummi kasi kakak tgk gambar kanak2 yg mati kebuluran sbb tak ada makanan.. "awak tu makanan terhidang depan mata"


Skrg tak blh nak upload gambar.. Boring kan! n3 mcm ni..






11 Ulasan:

Sari Yusa Ibrahim said...

hehe.. kita pnah balik sekolah teguk air sejuk dlm esbox lepas tu sambung puasa balik, hihi

Nens Collection said...

budak2 skang lagi tahan puasa kan..sy dulu darjah 5 baru la puasa enuh..skang darjah 1 dh penuh..baguih2 bdk skang..

~~*Lady Salwa*~~ said...

Sama la... masa darjah satu dulu, balik je sekolah minum air dalam peti ais... tapi kantoi... mak tau la pulak... hehe

kak tini (umialya) said...

kecik2 dulu balik sekolah tidur dalam 'bangsal yang berisi daun tembakau..', sejuknya!!!

Fai CeritaCinta said...

senyum sorang2 fai baca entri akak ni. memang mengimbau kenangan masa kecik. fai pun lebih kurnag jer kak. memang betul pun, air paip tu nampak sangatttt sedap. kalah air pepsi. hehe... masa darjah 2, tolong ibu buat biskut raya. nampak biskut tu macam sedap jer,fai pun terus ngappp. tapi cakap dengan ibu yang fai terlupa. hehehe :D

eMMe said...

Ena, same la kite mase kecil2 puasa yang yok, buka tudung periok la, buka peti ais la, buka tudung saji ambil lauk la... nakal nye kite dulu, hehehe...

ieda said...

akk x ingat time akk dulu
tapi baguslah kalau anak2 skrg dah boleh dan berjaya tahan lapar ...
semua atas sokongan kita kan dik

tahniah buat anisss
insyaallahh sampai raya tuu ;)

mamalieyna said...

hehe..manis kenangan dulu bila dikenang...rasanya rata2 pengalaman seusia kita berpuasa lebih kurang sama, tgk air paip mcm ait pepsi, culas aje, tp berlakon terbaeek..hehe~ dulu waktu terasa terlalu panjang..penatnya nak tunggu waktu berbuka...kan..

*tahniah buat kakak anis//good girl~

ak yuyunz said...

bagusnya anis dah puasa ena.. adre ni tak tau la macam mana. susu pun susah nak putus aihh..

LiLy @ MumMyQiStInA said...

hehe..lebih kurang samalah kenangan kita kecik2 puasa..sungguh indah untuk dikenang..^^

lieyalatif said...

comel plak bace kisah ena ni heheeheh tapi lieya pun ade gak buat jahat mcm tu ena....maluplak bile diingat2kan...tapi tulaa kenangan waktu kecil kan....

bagus anis....sejuk perut mama tgk anak puase penuh...alhamdulillah...