Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Thursday, 5 July 2012

Sedikit Pengalaman Yang Ingin Di Kongsi



Huby dah balik... heheh.. Balik dalam keadaan sihat & selamat.. Alhamdulillah.. Cepat? Memg pantas sungguh masa berlalu..


entry ni nak kongsi pengalaman selama lebih kurang 2 weeks huby ke sana dan sy melalui hari2 dengan anak2. Ala.. bukan la beria benor ceritanya.. tp sekadar membuat sedikit kenangan di sini.. Apa yg berlaku pun dah pernah lalui sebelum tu.. cuma situasi nya berbeza bila huby tak de kat sebelah..


Bbrp hari selepas huby dah ke sana, dak Irfan tak sihat, kena campak.. nasib baik campak yang merah2 tu.. bukan chicken pox.. itu pun bila ke klinik doc mengesahkan bukan campak, tp alergic je katanya.. tp lepas bbrp hari, makin banyak dan bertambah2 sampai ke kaki dan muka.. tido malam x blh sbb gatal.. gambar lupa nak snap.. sbb merah2 tu besar2 dan tebal2.. tu yg doc kata alergic.. hmm.. cuma teringat masa nak cari air kelapa muda tu.. kalo tak ak bersepah jumpa org jual sana sini.. bila nak.. tutup la.. dah abis la.. hehehhe.. akhirnya jumpa jugak.. tp frust sbb dak irfan minum 3 teguk je.. dier  dari dulu tak suka air kelapa.. nak nak air yg tak de gula pulak.. tu pun jenuh memujuk.. heheh.. tp skrg dah sembuh sepenuhnya..


Lepas tu kena p sklah dak Anis mcm n3 di bawah.. so, tak yah la ulang taip kan.. hehe.. Errrrrr... apa lagi ekkk? ahahhahahha.. hampeh! Lupa pulak.. 


Ok Ok.. dah ingat.. pada petang Ahad bersamaan 02.07.2012, kami ni kononnya nak keluar beli barang kejap.. baru je keluar lorong, tetiba terasa kereta berat semacam je.. bila check.. hrmmm.. pancit.. Ni mesti kes sehari sebelum tu terlanggor lubang yg kompem la tak nampak dek mata.. kalo tak mesti kita akan elakkan.. so, patah balik, cari pam angin kat dalam kete huby.. Pastu pam je tayar yg dah pancit.. pancit sbb kurang angin je.. nak p petrol pump memg tak kuasa la.. tak reti pong...... ahahahhaha.. sbb selalu huby yg buat mende2 tu.. cuma tang pam angin kat rumah tu sbb dah pernah tgk huby buat sblm tu.. jd tak la kalut sangat.. bila dah ok.. kami sambung perjalanan.. dan setiap pagi sebelum keluar rumah, sy akan check dulu keadaan angin.. masih ok.. Kononnya la.. 


Semalam.. mcm biasa.. check angin dulu.. rasa mcm ok je.. so, rutin yg sama setiap hari, anta anak2 ke umah pengasuh dorang.. tp pagi smlm, rasa tak sedap hati pulak.. teringat2 kat tayar kete.. terdetik di hati nak bawa je kete huby tp.. hrmm.. susah la.. kat ofis tak blh masuk parking nanti sbb tak de sticker ofis nanti tak pepasal kena clamp kang 1 hal pulak.. pastu sy yg cinonet ni memg bermasalah bawa kete yg bonet tinggi.. sangat menghalang pemandangan mata.. bahaya wooo.. dah tu ada sticker pula kat cermin belakang.. bertambah2 la x konfiden.. so, teruskan perjalanan dengan si comel.. lgpun  kalo angin kurang lg, pam angin kan ada.. penyelamat la kononnya tu.. hehehhe..


Tiba2, di MRR2 menghala ke bulatan Cheras, terasa kereta mula berat2.. dalam hati.. ni mesti aingin dah kurang ni.. mcm mana nak berhenti kat highway yg sesak ni walalupun baru jam 07.10 pagi masa tu.. biasa lah KL.. hehe.. terpaksa terus kan perjalanan melepasi round about ni dulu.. nampak ada emergency lane.. So, sy nekad berhenti dan bukak lampu kecemasan... sambil mulut berkata "Ya Allah.. permudahkan lah urusan ku".. baru tangan bukak pintu nak keluar menge-check.. "hrmmm.. dan kompem.. tayar si comel pancit lagi.."  tanpa berlengah, terus bukak bonet dan amik  pam angin.. sekali bila dah tekan ON.. tak pulak berfungsi.. Ah Sudahhhhhh!!


Tak pe.. try lagi... dan lagi dan lagi dan lagi.. hehehe.. Pelik jugak ni.. takkan pam ni dah rosak jugak kot! eheheh.. dalam hati.. mesti tempat errr.. pencucuh ke apa org panggil.. ala yg utk sambung kasi ada caj tu.. yg problem ni.. hrmmm.. tengah dok termanggu2.. Apa nak buat ni erkk.. sambil mata dok nengok tayar.. waktu tu dah tak hiraukan kereta yg lalu lalang lagi.. Dalam pada tu.. hati kecil masih berdoa.. Moga dipermudahkan..


Tiba2 berhenti la sebuah teksi dan turun lah pasangan.. suami isteri kot.. tak kisah lah.. Pemandu teksi ni tadi terus la menyapa.. "Kenapa dik? pancit ye? ada tayar spare tak?" dan sy pun jawab.. "a'a pancit.. tayar spare ada kat bonet.." Tools pun memg ada je dalam bonet tu.. Pastu abang tu.. errr.. ke nak panggil pak cik? macam tak tua lagi.. tp tak la muda sangat.. eh tak kisah la.. heheh.. so dia suh bukak bonet dan matikan enjin kete... Pastu agaknya dia ni tahu apa yg ada dalam fikiran sy masa tu.. terus dia kata.. "tak pe dik.. jangan risau sy cuba tolong!!.."


Alhamdullillah.. memg DIA permudahkan.. kejap je pak cik tu betul kan.. yela.. kudrat lelaki cepat je la buatnya kan... Masa pak cik tu tengah betulkan sempat la sembang2 ngan kakak tu.. Dalam hati.. "Ya Allah.. terima kasih kerana mengutuskan insan yang masih sudi memberi pertolongan di kala suami tiada di sisi".. huhu.. tiba2 sebak pulak.. err.. masa tu la.. hehe.. dan di kala org berpusu2 mengejar waktu.. masih ada yg sudi membantu.. 


Masa pakcik tu nak siapkan dalam 2% lg pasang tayar spare tu.. lalu ler peronda polis kat situ.. berhenti kat kami dan tanya "kenapa?" tp disebabkan ada yg dah sudi membatu.. incik peronda polis tu pun berlalu.. dan lepas tu semuanya dah siap.. sy ni ingat nak la kasi sumbangan ikhlas pada pakcik tu.. yerla kalo dier tak berhenti membantu, mungkin dah org yg tahan teksi dier.. tp pak cik tu tak mahu.. katanya dia tolong je.. Ya Allah.. rasa makin sebak masa tu.. Hanya mampu ucapkan terima kasih banyak2 dan hanya Allah saja yg mampu balas budi baik dier.. Moga pak cik dan kakak tu.. di murahkan rezeki.. masuk dlam kete.. berjurai2 air mata.. bukan sbb kete rosak asben tak de.. tp sbb DIA permudahkan urusan pd waktu tu.. dan dia menggerakkan hati pakcik tu utk membantu.. terima kasih ye pak cik walaupun dorang tak baca.. :P



Maaiiihhhh!! td kata.. sikit je nak citer.. sekali.. hamikkkk!! berjela2.. ahahhaha.. so, terpaksa la diberhenti kan dulu.. kalo ikutkan ada lagi ni sambungan nya.. ok daaaaa..


Sori ye buat kawan2.. sy tak sempat lg nak ke umah kalian.. Ada kelapangan sy singgah ye.. 





11 Ulasan:

eMMe said...

Alhamdulillah Ena, ada yg masih sudi tolong kite dengan Ikhlas, agaknya kalo kite sendiri yg buat, lom tentu siap kan.. mahu berjejer peluh...pheewww~

lieyalatif said...

Alhamdulillah... Ena berjaya laluinye dgn mudah... Lieya pun mcm ena... Semua hubby buatkan... Rasenye kene ambil tau dan belajar kan....

Wahhh best lee en hubby dah lik... Rindu kan nak dekat 2 mgu x jumpe.... Anis ngsn ifran sonok laa tuu dpt buah tgn dari tanah suci...

ieda said...

aduhaiii masalah keter nie , kalau akk memang fail lahh
selalu doa jgn lahh ada prob bila jalan jauh ..
huhu sib baikkkk ada org sudi tlg dikk , syukur sgt2 kan ;)

ak yuyunz said...

nasib baik ada orang yg sudi nak tolong ena.. kadang-kadang kita ni rasa takut jugak bila keadaan macam tu kan..

Ietams said...

betapa survivornya kan kite isteri ni bila suami takde di sisi.
syukur semuanya selamat & dimudahkan na

Ardini Humaira said...

dni kalo tayar kete bocor memang tatau nk buat ape. tunggu orang tolong ajelah :D

kak tini (umialya) said...
This comment has been removed by the author.
kak tini (umialya) said...

alhamdulillah.. ada insan yg prihatin

~Siti Hajar~ said...

Alhamdullilah k.ena..ye la bila saat2 kita perlukan pertolongn msh ada yg prihatin..

Sy xpnh alami kejadian cam tayar pancit tu tp keta xleh start sbb bateri problem ada la, bygkan nk blk keja dah gelap tp keta plk xleh start, nsb ada yg nk bantu tp dia ambik RM10 la...hehe

~aSHa~ said...

semoga ramai lagi yg berhati mulia spt pakcik tu kan...

Izan Ishak said...

syukur sgt2 Allah dengar doa ena... ada org yg sanggup menolong dgn ikhlas di saat ena perlukan pertolongan kan...