Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Saturday, 25 February 2012

Kategori Jodoh



Masih lg dengan mood kisah2 lama2.. hehe.. apa kes?? saje je.. kdg kisah2 lama ni buat kita tersenyum2 sendiri... dan mungkin juga ada kisah2 lama buatkan kita menangis sendirian.. Apa yg pasti, yg "pahit" jangan dibuang terus.. dan yg manis belum tentu blh terus ditelan.. right??yelah.. yg pahit tu biasanya ada la penawarnya.. dan yg manis tu kena tengok kot2 ada semutkah yg tumpang dulu.. or ada duri kah sekelilingnya sbb blh dinikmati... pahit or manis kedua2nya ada baik dan buruknya.. ada lebih dan kurangnya.. eh! panjang pulak huraian.. ngeeeeeeeee..



Okeyh.. meh kita ke topik yg sebenarnya:-



Teringat akan kata Yusry  yg baru saje menjadi suami kepada Lisa Surihani.. Sejak bertemu dengan Lisa, baru pintu hatinya terbuka semula utk menerima cinta wanita.. dan teringat juga kata ustaz Don, jodoh itu terbahagi kepada 3 kategori:-



1) Jodoh dari Syaitan

   Yakni perkahwinan yg terhasil setelah melakukan maksiat dan berzina terlebih dahulu antara pasangan tersebut.




2)  Jodoh Dari Jin

     Yakni berkahwin setelah terkena perbuatan sihir seperti minyak pengasih, minyak dagu, nasi kangkang dan sebagainya oleh pasangan mereka dan biasanya ianya tidak akan kekal lama.



dan




3) Jodoh Dari Allah

    Yakni Jodoh yang datangnya hanya melalui landasan dan syariat islam.



 Makanya??? 


 

Yang masih mencari jodoh.. mohonlah dengan-NYA sentiasa dan yang dah berumahtangga ni hendaklah sentiasa berusaha saling tegur menegur antara satu sama jika ada yang tak kena kerana yang buruk tu dari diri kita sendiri.. dan yg baik sudah tentunya dari DIA.  Perbanyakkan usaha dan rajin2kan berdoa pada-Nya. Agar rumahtangga kita kekal bahagia hingga ke hujung nyawa. Bukan permulaan yang menentukan kita tapi penghujungnya yang kita kena cari dan akhiri.



 Berat pulak jadinya entry ni ekk? Jangan salah faham.. sy cuma mannusia biasa yg banyak membuat kesilapan dan entry ni utk mengingatkan diri sendiri.. tidak bermaksud apa2.. sharing is caring kan?
 ^__^



4 Ulasan:

mamalieyna said...

apapun harap jodoh kekal hingga ke syurga..Amin.. ^_^

ingat panjang n3 ni, pendek jer..hehe~ happy weekend~

ieda said...

moga jodoh kita ini berkekalan .. minta dijauhkan dari dugaan yg x termampu kita tempuhi .. aminnnnnnnn ;)

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Moga jodoh kekal hingga ke akhir hayat...Amin..!

Ena said...

Mamalieyna, kak ieda dan Lily:-

Amin... :)