Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Sunday, 26 February 2012

Bersyukurlah


Kadang bila memikirkan masa di rumah yg sangat terhad dengan anak2.. rasa on the dot nak berhenti keje dan jadi surirumah sepenuh masa je.. sama seperti mak mak kita dulu.. eh! mungkin mak mak korang ada yg macam kita skrg... bekerja sama2 dengan si ayah/suami masing2.. Pilihan terletak pada kita sebenarnya.. tp demi tuntutan kehidupan yang mana kita ingin jaminan masa depan yg lebih cerah dan selesa buat keluarga hasrat utk menjadi suri rumah sepenuh masa terpaksa di lupakan dulu.. Apatah lg Ringgit Malaysia hari ni semakin susut.. RM50 tu bila berbelanja dapur banyak mana sangat lah barang yg kita boleh dapat.



Beruntunglah bagi para isteri yang dapat jadi suri rumah sepenuh masa. Dekat dengan anak2 dan dekat juga dengan keluarga. Bukan macam kita isteri yg bekerja, terkejar2 ingin memenuhi yang mana kehendak anak2 dan suami bila balik dr keje... sedangkan badan kita bukan seperti mesin yg sentiasa bergerak bila di on kan switchnya.. malah kdg2 mesin2 pun blh rosak klu dok on memanjangkann? hehe.. Inikan pulak manusia yg perlu ada waktu rehatnya, makannya, tidonya dan masa geraknya.. Kdg balik rumah dah jam 6-7 ptg.. owh... badan sangat letih dah pun..  tp masih ada keje dirumah yg sedang menanti.. anak2 yg hendak dilihat keje sekolahnya, makannya.. dan masa terluang utknya.. dengan penat badan yg ada tu.. berkualitikah masa yg kita ada utk diperuntukkan?? masing2 ada jawapan sendiri kan. 



Owh.. bukan entry merungut tapi sekadar meluah rasa.. ada benda yg kita blh kongsi dan ada benda yg kita terpaksa simpan. Berkongsi bkn utk menambah beban pada sesiapa.. tp sekadar melegakan waktu2 dtgnya ketegangan.. biarpun ia hanya rutin yg sama saje di lalui oleh isteri2 yg bekerja.. Melainkan mereka ada "pembantu" yg lain. Kami belum peringkat memerlukan "pembantu tambahan". Biar sesusah dan sepenat manapun.. selagi terdaya.. khidmat mereka blm lg utk kami buat masa ni.. Akan datang tu.. wallahuaklam.. kita hanya merancang kan?? *_*



Apapun wajib juga bersyukur kerana kita tetap diberi peluang utk merasai nikmat menjadi ibu yang bekerjaya walaupun tidak sempurna dalam banyak perkara.. disitulah peranan si suami sangat2 di perlukan.. Bak kata Wonderpets yg tak pernah jemu2 anak2 kita tengok... Apa yang Penting.. KERJASAMA!! hehehe.. tak kira lah walau mcm mana bentuk bantuannya.. 




11 Ulasan:

aiDieNa said...

Betul.. betul.. betul.. bagi isteri yang bekerja.. kalau suami tidak sama² mainkan peranan.. maka rosak lar rumahtangga... walaupon rumah tue takdak tangga.. hidup bersama perlu saling memberi dan menerima.. :)

ieda said...

betul tu dikk
tanggungjawab di rumah mahu di pejabat same aje ..
cuma bila duk dirumah lebihan masa tu ada ... tapi still sebuk macam org2 bekerja .. ;)

syukur kan dikk kita masih diberi peluang oleh allah utk jadi isteri dan ibu buat keluarga kita , jgn kita sia2kan .. insyaallah sehingga kita mampu menjadi isteri yg solehah .. aminnnnnn

♥MAMASYAZA♥ said...

betul tu. akak ni kengkdg pun tak semua kerja rumah sempat diselesaikan dalam satu masa. ada harinya bila penat sgt, tak sempat nak lipat kain, kengkdg mesin aje kain, tak sempat nak sidai pun. letih punya pasal.

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Betuk tu ena..yang penting kerjasama & kesepakatan antara suami isteri...

ak yuyunz said...

yep ena.. memang nak sangat jadi hse-wife. nak tengok anak2 ni membesar depan mata. semua kita yg sediakan utk mereka. tapi atas tuntutan terpaksa la jugak keje..

penat toksah cerita lah.. haihh apo nak buat kan..

MrS. F!zA said...

mmg kdg2 rsa nk benti keje duk rumah..sng urus anak2 sdri..suami je kuar cri nafkah..tp apakan daya..ekekke

Ietams said...

memang betul..
jadi isteri, ibu dan pekerja memang tinggi komitmen sehari hari..

eMMe said...

Ena, betul tu...
lain la kalau kite ni urat dawai tulang besi, mesti boleh berkarat juga kan... sbb tu kite kene utamakan kesihatan diri kite juga...
mmg tanggungjawab kita jaga suami n anak2...kalo takde kite bagaimana?

lieyalatif said...

byk betulnye ape yg ena celoteh kan...lieya setuju sangat2...seb baik laa hubby lieya jenis same2 paham...kalo sorang2 buat mmg merana jugak jiwa nie heheeheh...dulu takpe laa sebab mia mija dah besar, ni dah ade dayyan ni mmg serba serbi tak sempat dan mmg sgt2 perlukan bantuan hubby.....

shark said...

salam perkenalan dari saya :)

Izan Ishak said...

betul ena... syukur dgn apa yg kita ada skrg kan. cukup makan pakai anak2 wpun situasi kita tak serupa. apapun... tanggungjawab kepada suami n anak2 dpt kita tunaikan sebaik mungkin.... dah happy sangat2...