Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Thursday, 5 January 2012

Lagi Kisah Anak Sekolah..



Arini.. anis g sekolah ngan abah dier.. umminyer ni hanya p pantau jap lagi.. sbb hari2 seterusnya.. abahnya yg akan hantar si anis ke sekolah.. dan naik motor saje ye kawan2.. melainkan hari hujan di pagi hari.. kemain suka sebenarnya anis tu naik motor.. yerla dah lama tak naik kan..



Skrg ni huby dah tukar waktu masuk keje.. kalo tahun lepas WP1 bersamaan 7.30 pagi.. tp kerana si anak terpaksa la masuk WP3 bersamaan 8.30 pagi.. katanya utk bulan Januari saje.. So, sangat lah tidak sesuai utk naik kete.. mau jam 10 baru sampai opis gamaknya.. heheh..



sy? hrmmmm.. masih kekal dengan WP1 tp arini sy masih cuti.. sat g nak g sekolah dier.. nak pantau time rehat & balik sekolah.. ye lah.. sblm apa2 tau tau je makanan dah ada depan mata dier.. tp skrg kena belajar beli sendiri.. sy pun tak la kasi duit ringit banyak2 kat dier.. nanti sumer nak beli pastu makan belum tentu.. biasa la budak2 kan.. lgpun pagi2 sempat dier sarapan dulu sblm p sekolah.. masa rehat tu makan yg ringkas2 je if kat umah makan dah kenyang.. tp if kat umah makan cincai je.. so, blh la makan nasi lemak or mende2 yg berat pulak.. semalam dah terai dah.. suh dier beli sendiri.. hrmm.. susah hati je nengok... sbb ye lah.. kdg dier sendiri tak tau nak makan apa.. main tunjuk je... pd hal dier sendiri tak pernah makan mende tu.. hadoiyaiiiiiiiii... so, kena la mak ni bg penerangan panjang lebor.. kalo tanya faham sesaje jawapannya.. ntah ye ntah tidak.. wallhuaklam.. harap2.. ok la kan..



Bukan apa, sy dulu2 pun jarang sangat berbelanja kat sekolah.. sbb dah bawak bekal dr rumah.. pastu dulu kalo bawa duit singgit tu dah banyak benor dah tu.. tp kalo skrg??? lekat celah gigi je lah tu ngan duit singgit.. Mungkin lepas ni.. (azam tahun baru demi anak dah masuk sekolah sebenarnya) nak la mulakan balik sesi masak memasak utk si kakak bawak bekal p sklah... senang.. tak yah dah berebut2 nak membeli.. dah la "shomel" sangat.. sampai penjual pun tak nampak..... ahahhahhaha... eh! uhuhuhu.. sian kamu kakak.. pandai2 la kamu nanti.. janji jangan tarik2 baju org yg Q depan kamu sudah... mau gaduh nanti.. yela.. si kakak tu blh tahan jugak ligat dier.. nasib baik bila jerit nak itu ini.. suara nya kuat... hurmm... apa2 pun harap dapat la dilaksanakan azam ku itu.. 



K la.. panjang pulak bebel.. nak siap2 ni.. sat g nak pergi dah.. 



Anak dah sekolah rendah ni.. rutin harian & keje2 umah juga makin bertambah.. mcm2 nak buatkan... gitu la kekdah nya jd ibu bapa ni kan.. merasa la turn kita pulak.. dulu mak ayah kita.. *_*

Risau sangat ngan time balik kelas sesi petang kat sekolah agama tu.. yerla.. si kakak tu naik bas.. bila time kuar gate je.. ramainya umat manusia... sah sah la dak anis tu tenggelam dek budak sek yg lebih tinggi jugak dr omaknya nihhh.... mencari2 kenderaan yg dier nak naik.. harap2 jugak lepas ni anis akan biasa dengan semua keadaan.. owh.. teringat dulu jamang omaknya ni sek.. pergi balik sendiri je.. jalan kaki.. kalo ayah ada umh baru la merasa nak berhantar or berjemput.. kalo tak.. redah je la.. hujan ke ribut ker.. sbb dulu ayah keje luar kawasan.. sadis tak?? huhuhu... tp masa tu kawan2 yg seangkatan ramai.. so, lg seronok la kalo p sekolah berjemaah.. tu pasal gamaknya menten selim.. ahahahahhahaha.. 







15 Ulasan:

eB ezrin said...

aduyai, msk2 jerk terbacer psl skodeng... drg nih x der keje ke eh? hu3

ieda said...

insyaallah ena ..
doakan anak2 tuu pandai bawak diri ..
memang bila mereka start sek nie , kita kerja hati x senang
duk teringat macam mana keadaan mereka

anak2 akak punn akak bekalkan sarapan kul 10 , air bekal air masak .. memang x akan beli , ajar macam mana mak bapak kita ajar dulu ;)

Neeza.Areef said...

minggu ni leh la pantau..nanti lama2 dah biasa insyaAllah pndai la bwk diri kt skolah

MRS. K said...

mak anis kena rajinnnn ke dapor la nak masak bekal selalu.. hehe.. mak pon leh tumpang bawak bekal pi opis. jimat.. heehhe

.::Lynn::. said...

bawa bekal ke sekolah, duit buleh masuk tabung...

Izan Ishak said...

betullah ena...kalau kakak dah bawa bekal dari rumah, tak payah susah2 nak beratur. lagipun mknn kat kantin tu sama je. abg muhaimin kalau kat skolah tu sama je yg dibelinya tiap2 hari. tp tulah... kadang2 je dia bawa bekal..

risau juga kan ena bila anak2 naik bas sekolah ni. harap2 nnti kakak boleh biasakan diri.

~Siti Hajar~ said...

Risaunyer hati kita sbg ibu ni xterkata kan k.ena, mcm sy plk hr ni, tup tup cikgu call nk htr si abg blk sbb demam panas, sy plk keja, tpaksa suh cikgu htr ke rmh tok, nsb baik dekat, yg buat hati ni risau, si Dalia tu dah la bgantung kat si abg, dah abg blk, dia nk bgantung kat sapa plk, ish! nk bt keja pun xsenang nih, pening memikir keadaan Dalia di sekolah, makan apa, sllu abg belikan, nk blk satg camna, sllu abg tunggu, kenal van sekolah ke tak...adoiiiii runsing2...huhu...hope Allah permudahkan semuanya hari ni...huhu

Dah jd luahan hati sy plk kat komen k.ena ni, sorry erk!

nieda said...

best je dgr cerita pengalaman anak2 p school..as a mother mesti risau kan.. hopefully anak2 nanti boleh berdikari

LYAfrina said...

betul tu ena... masak dr rmh lagi bagus n tbukti kebersihannya. mmg la..zaman skarang rm 5 pegi skolah blh apa jer.. igt zaman skolah rendah dulu... bwk rm1 blh beli mcm2

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Betul tu Ena..kalau zaman kita dulu bekal seringgit..macam2 dah boleh beli skrg ni..memang celah gigi je lah.. :)
Bagus gaklah kalau bekalkan diorg dari rumah...hasil air tgn kita sendiri & kebersihan terjamin..

eMMe said...

Ena, zaman kite dulu lain kan...kurang mencabar, kite rasa, zaman skrg ni, risau kan, tgk anak2 skrg ni, lain mcm la....mmg kne pantau sentiasa, anak2 kan baru nak belajar n kenal kawan2....kene pehati anak2 ni....

Dilla Ady said...

same kite doakan anak2 kite pandai bawak diri kan ena?

dilla ni jek kekadang terlebih risau, padahal anak tu leh jek bawak diri die..

selagi da anak, selagi tu la risau!

Nida said...

Ya Allah.. Ena, lamanya Kak Nida tak ke sini.. dulu selalu cuba buka tapi cuma invited readers je yg dibenarkan...

Dah pi sekolah ye si Anis yg comel tu

NzA said...

hati seorg ibu camtulah ena, risau bila anak2 xde dpn mata..ttp apa nk buatkan..semua tu kita kena tempuhi..cuma akak agak brtuah krn anak2 brsekolah di sk yg sama..ttp bila dh masuk pagar sk, lupa terus ttg anak2 sndiri n anak2 pn dh xanggap ibunya ibu krn layanan ttp sama......he...

rynas said...

mesti makin bz kan sekarang..nie bila naik sekolah rendah. jadual pagi pun mesti berubah kan..