Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Thursday, 4 August 2011

Citernye Si Kakak



Salam..


Naper la jarang sungguh apdet skrg.. makin menjadi2 plak mood ni.. ni pun usaha nak mengetip ke sini.. tp BW tetap ada.. cumer bila tengok "umah" ni tak meriah cam dulu ada rasa sedikit frust.. kawan2 pun dah tak datang cam dulu.. yerla, cam ner nak datang? bila datang je citer nye tetap sama je kan.. uhuhu...


Nak citer sikit pasal si kakak, di usianya 5 tahun 10 bulan ni, Semalam dapat laksanakan puasa sepenuhnya.. hari pertama puasanya bertahan sehingga jam 5.30.. tetiba dier p makan dek terliur nengok si adik makan pringles.. ishhh ish ish.. sy plk tak perasan time tu si adik makan pringles tu.. nak nak pulak, tu favourite nye si kakak.. makannya hanya sedikit.. tu pun si adik yg suapkan.. adeihhh!! ralat pun ye jugak.


ari ke- 2 pulak, hanya tinggal 1 minit je lagi nak buka, tetiba nampak dah kunyah makanan.. aiyakkkkkk!! masa tu sy ke depan nak panggil huby sbb dah nak buka pose kan, huby ngah tengok tv time tu.. sekali toleh si kakak dah berbuka dulu.. uhuhuhu.. kuciwa lagikk.. walaupun nak capai waktu tu mcm2 jugak halnya.. sbb nengok air ribena yg si adik minum yg tinggal sisa2 je lagi dalam botol susu pun dier asyik la sebut dahaga.. dahaga.. alahaiiii.. cian sungguh! tp demi nak bg si kakak bertahan mcm2 ayat yg kami bg tahu dier agar dapat bertahan.. tak pe la.. walaupun dier dah buka dulu 1 minit lebih awal.. exceli tetap juga rasa bangga (bukan riak jgn ada yg salah faham ye..) ngan si kakak.. at least dier berusaha bertahan.. sy terfikir mungkin dier ingat dah buka kot! sbb semua hidangan dah tersedia.. hrm.. dan akhirnya semalam dier berjaya puasa penuh.. Alhamdulillah.. (yer.. sy tau anak2 korang mungkin dah puasa sepenuhnya seusia kakak ^_^)


Haa.. tu la citer si kakak.. ^__*



gambo tahun lepas.. heheh.. 
suka tengok time ni.. skrg dah kurus sungguh.. tak tau la naper.. padahal masa belum bulan puasa,  makannya boleh tahanla, kerap makan.. dah masuk bulan puasa ni.. susah hati juga.. makin kurus gamaknya.. tp tak pe lah.. harap kakak anis ni terus sihat.


melatih anak puasa ni buat kita teringat masa kita kecik2 dulu, rasanya umur mcm ni, puasa hanya separuh hari saje.. nak nak cuaca dan masa dulu lebih panjang & panas kan! tp nikmat berpuasa dan sambutan raya sangat2 lah dirasai.. skrg?? erm.. nak cari feel mcm tu dah kureng dah.. naper la gamaknya.. kurang pahala kah? huhu..


Minggu lepas, p check up dier, asthmanya dah makin beransur2.. banyak la perubahannya.. mudah2an nanti akan hilang terus.. Amin




29 Ulasan:

~aSHa~ said...

wah tahniah kakak....
baru 5 tahun dah berusaha....usaha lagi ye nak...

Izan Ishak said...

tahniah kakak!
takpe ena... ini utk latihan kakak bila dah besar nnti kn...
dulu2 abg muhaimin pun camni jugaklah gayanya....

syukurlah asthmanya dah beransur pulih...

H.J said...

kakak dapat pose penuh..hebat..ehe

LYAfrina said...

bguslah tu ena,..kalo usia 5 tahun dah boleh puasa penuh..standard budak2 usia 5 thn puasa 1/2 hari j kan... syabas kakak!

MrS. F!zA said...

wahh!syabas kakak! wp tggl smninit je lg kira dh berjaya tu seuisia 5 thn..bkn sng nk tahankan anak..hikhik..

moga2 kakak dpt puasa lg hari ni..

~~*Lady Salwa*~~ said...

Tak pa akak, slow2 ajar anis puasa.. Kira ok la tu pada usia 5 tahun dah leh tahan sampai ke petang... ada jugak budak2 yg dah darjah satu tapi puasa separuh hari je...

Ami, mudah2an hilang terus la asma anis tu...

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Tahniah kakak dpt berpuasa penuh..
Bukan senangkan nk latih anak umur sebegini berpuasa..syabas juga buat Ena..

Comel gmbr kakak kat sini.. ^_^

~izan~ said...

bagusnya kakak..takpe la terbuka awal seminit..kira penuh la tu sbb dia bertahan...

mesti dia geram je tgk pringles adik,menggetarkan iman d dada hehe..

moga kakak lg kuat lps ni k =)

Amie said...

comelnya dia.... macam2 cerita tentang anak2 yang baru belajar berpuasa ye... bila dikenang semula banyak yang melucukan, kadang2 kesian pun iye....

Pepel BoNda AmaNi said...

tahniah kakak....buat mudah nak train anak2 seusia kakak nak posa penuh....tahniah kakak..untie bonda bangga ngan kakak...

♥MAMASYAZA♥ said...

baguslah, 5 thn dah boleh berpuasa walopun dah berbuka last minit. tahniah dari aunty.
tapi anak akak siratu tu, darjah 1 pun puasa 1/2 day je, letih katanya...hehehehe
baru tahun ni, dia berazam nak puasa penuh, harap2 tercapai la

zaidah said...

sama macam nabil....siap dah masuk mulut skit seblum azan....

norhaizan said...

taniah untuk kakak..baru lima tahun dah dpt puasa penuh..takpe kak ena, kalo dia lapar dan dahaga sgt, bg je dia bukak akak..sian pulak nengoknya nanti..tp apa pun bangga ngan akak dapat mendidik di awal usia berpuasa..taniah akak

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

dah besarrrr kan..kenela puasa..
takdela semua..anak kakak sy tamo puasa tau seusia kakak ni..kakak sy jenuh ajak puasa, paksa2 pon tak jalan..ish2..

okla tu..lama2 nnti dia ok la..caiyok kakak!

eB ezrin said...

tahniah yer.. bgs ena dpt didik anak2 gini... eB nyer turn x tau la camner... :)

ieda said...

ekekek alor2 kakak .. x per2 .. percubaan yg sgt2 bagus .. baru 5 tahun kan :))

lieyalatif said...

ish kire okey la tu ena...berjaye gak kakak puase sampai kepetang..selalu budak2 ni sekerat ari jek...bagus2......leh cube lagi...lieya ni tak ajar lagi si mia nie....inga tnak cube weekend nie...ari sekolah byk noo dugaan kat sekolah tu kawan2 di mkn heeheheheh

Ayu said...

salam kenal. kite satu kementerian.. ehehe.. pandai kakak ni pose. lebih kurang sebaya anak saya je.

ana said...

pandai bergaya mcm mak dia.

Ummi Eisya&Amani said...

bagusnya..5 tahun dah leh posa..tahniah ye..

hajarus said...

bagusnyer kakak.. dah dpt pose penuh walau pun hr2 sebelumnyer ade dugaan ekkk... harap2 hari ni & hr2 seterusnyer akak dpt pose penuh juga... tp klu dier dah xlarat kene jg bukak t sakit pulak....

wahida said...

kakak boleh!!
auntie doakan kakak boleh puasa penuh yer!!

~Siti Hajar~ said...

Wah! Tahniah Anis...Dalia pun dh start puasa tp blm penuh, separuh je, sebaya Anis tu...bangga Anis dpt hbskan puasa sehari..

Berbuka awal 1 minit secara xsengaja dikira terima k.ena, sy pnh dgr ustaz ckp..wallahualam..

NzA said...

Syabas kakak...cayok...cayok.

rynas said...

wah bagus kakak dah puasa tahniah tahniah

ak yuyunz said...

btol.. kemeriahan tu tak terasa mcm dulu.. wondering why kan?

Dilla Ady said...

bagusnye kakak, tahniah cayam...

tp btul la, tinggal sket jek lagi..mmg syang..

takpe2, jgn putus asa eh..

aiDieNa said...

Wah bagus lar kakak dah start posa.. Alyaa posa sekerat hari jer.. tu pon kat tadika jer.. balik umah tok dia makan.. biasa lar Ena.. kalau tak mak bapak sendiri yg bangga ngan pencapaian anak.. saper lagie.. :)

Mudah² asthmanya hilang terus yer.. amin~

ibundo said...

Tahniah pada kakak.
Tu yang buka awal semenet tu, kira puasa penuhlah tu ena haha..