Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Thursday, 21 July 2011

Campak & Air Panas


Salam... 


Arini baru ada mood skt nak wat n3.. biasalah kan.. kekdahnya bila bercuti di hari kije sedangkan kije2 tak pernahnya cuti sama.. tak tau la ada yg wat kan ke tak.. malas nak tanya.. yg pastinya melambak la atas meja.. huhu.. 


Apa yg dikatakan campak tu? erm.. citernyer, Ari selasa dah sampai ke KL semula.. tiba2 dak irfan demam, muntah2 dan sakit perut katanya, so kami bawak p klinik.. sampai situ Dr. kata ok jekk tp kompem la demam.. dan tekaknya merah.. so, dier kasi ubat yg sewaktu dengannya..


Esoknya pepagi ngah kalut nak antar masukkan dorang dalam kete.. baru perasan bintik2 merah yg banyk kat badan irfan.. terus terpk.. campak rasanya ni.. tp memandangkan baru je bercuti dan bila check suhu badan irfan tak lagi panas, sy teruskan aje antar umah pengasuh mereka. Bila dah sampai umah pengasuh mereka, kata kak na, a'a.. merah2 gitu maknanya campak.. banyak dan sampai ke kaki.. kata kak na lagi dah kuar abis ni sbb dah sampai ke kaki terus..  tak pe tak pe.. kak na tengokkan.. lg pun dah tak demam katanya lagi.. 


Kat opis kije memg banyak la.. tp tepat jam 4.30 sy terus balik. tak de nye nak tunggu lagikk.. sampai je umah pengasuh, elok je dak irfan tu kemain lagi mainnya.. memandangkan campaknya dah kuor sampai ke kaki, elok la diberi air kelapa.. masalahnyaaaa........................???



 ini olang kata air kelapa tu tak sedap.. kami sampai terpaksa pegang kaki tangan dier nak kasi dier minum.. dah masuk dalam mulut dier siap muntahkan.. tak nak tak nak tak nak!! uwaaaaaaaaaa...sudahnya sy pun time dier tido tu sy masukkan la dalam botol susu, kot lapor dier ngap je kan.. tp idok ler jugekkkkkkkkk!! sampai ke sudah dier tak minum.. tetap kata tak sedap! kami siap suh si kakak minum nak pastikan mende tu sebenarnya sedap.. tak jugak berjaya.. adeihhh!!..


 Tangan sapa la ni??

Ini g satu olang... 
senyum selepas puas menangis lepas kejadian..
abaikan rambut yg serabai tu.. ;P


Kisahnya masa kat kg aritu.. org lain sibuk kat dapur dier pun sibuk sama, dah cakap banyak kali jgn p  usik water dispenser tu.. airnya panas! tp ini olang talak dengar cakap.. haaaaaaaaaaa.. itu lah hasilnya... melecur tangannya tercurah air panas kat tangan sendiri.. amik masa jugak tu nak baik sbb blh tahan besar juga lecurnya.. huhu..



Gitu lah kisah 2 beradik yg ni.. 



Thanks buat kawan2 yg doakan utk ayah sy.. buat masa ni, masih belum ada apa2 jawapan dari Dr sbb Dr tak de plak ari sabtu tu.. dorang kasi appointment date yg baru lg.. sian ayah jenuh la nak nunggu.. so, wat masa ni masih menggunakan peralatan khas lg.. tp kalo tengok ayah mcm tak de mende jekk.. gitu lah kan.. selagi blh bergerak.. ;D




21 Ulasan:

Pepel BoNda AmaNi said...

get well soon irfan...ala sian kakak kena air panas...semoga parut tue cepat hilang...

mamalieyna said...

huhu..dua beradik dpt sakit ye...hope cepat baik yee..dua2 sekali...

moga cepat sembuh juga ayahnye ena ek..

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Moga cepat sembuh ye Irfan..
susahlah klu diorg dh ckp x sedap..mmg sampai kesudahlah tu diorg X nak..
aloorr...siannye si kakak..nmpk besar jer tu lecur tgn dia..aunty tgk pun rasa sakit..moga luka cepat sembuh ye..

CT said...

moga cepat sembuh ya...:)

Adlina Husaini said...

alolo dak encem tak sihat :( shiann dia..jgn digaru tempat campak tu ye cayang,nnt berparut

besarnya lecur tu..adeh aunty pulak yg terasa pedihnya

eMMe said...

huhuhuhhu...huru hara juga la Ena yea...lame tol cuti...rindu same Ena, cewah!

~~*Lady Salwa*~~ said...

Ala, sian irfan... Faris ritu pun jenuh gak nak suruh minum air kelapa... tapi dalam jenuh2 tu berjaya la gak telan secawan... hehe

La, si kakaknya pulak kena air panas ye... Budak2 camni la kan, ada je la yg nak dibuatnya. yang kita larang tu la yg dia nak buat... hehe

Moga dua2 beradik ni cepat baik ye...

MrS. F!zA said...

irfan dh tahu beza air kelapa tk sedap..ekekeke..sedap lah irfan..cer buh ais ketul lg sedap..hikhik campak yg bintik2 merah kcik tu ek?ciken pox dia pnh naik tk?

alahai tgn kakak tu mujur lah tk mencurah2 byk sgt..bahaya air panas ni blh bwk maut kal terkena byk..nauzubillah..tk lama lg lega la tuh luka kakak tu kn.

Fieza79 said...

alahai dua beradik sekali dapat sakit...pandai Irfan dia kata air kelapa tak sedap..sedap la...hehee

lecur kakak tu nampak mcm teruk jgk kan tp muka dia masih manis lg ye..kuat betul kakak ni..

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

ipan..air nyor tu behla...tambah gula baru dia nok kot mek na? ehhe

lor..jgn tinggal parut udahler mek anis weh..kagn tolok 2k hantarannye..ngeee

Dilla Ady said...

uit...seram tgk parut kakak tu..huhu

budak2 ni bile sakit, meruntuhkna jiwa dan raga kita kan ena??

moga diorang cepat sembuh ye..

ieda said...

alor mcm2 jadinya ha .. rasa mcm baru satu entry akak x masuk .. irfan x sehat rupanya .. budak2 kalau air pelik2 nie sure payah nak minum dik .. x perlah at least dia minum gak kan :) get well soon dear !

akak pun sama mcm ena .. kalau cuti sehari banyak kerja mcm cuti seminggu huhuh kena banyak bersabar kan

~Siti Hajar~ said...

Irfan kn campak kecil tu, klu kn yg besar lmbt nk kuar hbs, tp xdemam tu yg bagus xpyh mkn ubat sbb org ckp mkn ubat yg buat campak lmbat baik..wallahualam...

alahai kakak teruk tu, msti sakit kan, tp kira ok la kakak blh cenyum gitu...hehe

ak yuyunz said...

lorrr kesiannya kakak ena...

mzhany said...

alaa hai kesian kat kakak, seb baek sikit je kan ena...haishhhh budak kan, lagi dilarang lagi la main...

Gieyana said...

alahaii..pitty to them..moga cepat sembuh k..

ibundo said...

ala siannya......

nanti ena datang dapur kpah ambil award ya.

aiDieNa said...

Alahaiii.. susahnyer hati biler anak sakit.. bapak sakit.. apa nak buat hidup penuh komitmen.. lecur kat tangan Anis teruk jugak eak.. ikhsss.. air tu mesti panas giler.. semoga semua org² yang Ena sayang cepat sembuh... amin...

eB ezrin said...

UISHHH TEROK LECURNYER TUH

~izan~ said...

laa kesian btol tgn tgn tu..tgn dah la comel.moda cepat sembuh..harap2 tak berparut yer dik...

umialya said...

bila baik nnt, ena belikan cream vit.E kt farmasi, sapu tiap hari kt tgn kakak