Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Saturday, 18 June 2011

Hancur Luluh Hati Ku.. Huk Huk..



apa pun tak jadikkk.. adoiyaiiiiiii.



masuk2 je terus merungut! ish ish ish.... tak patut betul.. 



Al-kisahnya... tadi kononnya nak masak lemak cili padi daging salai.. so, sesi merebus daging dijalankan sambil tengok tibi.. sudahnya sy terlelap sambil duduk dan terjaga bila tercium bau hangus didapur.. alamakkkkkkkkkkkk!! sampai je didapur.. memg sah.. yg hangus tu adalah daging rebus tadi... uwaaaaaaaaaaaaaaa... dah tutup api, sy check2 daging masih boleh digunakan sbb tak la rentung semua.. hanya di bawah saje dah hangusnya.. sy pun asingkan la demi masak lomak yg diingini.. 


Makanya sesi memasak kuah lemak cili padi diteruskan.. bila bahan2 dah pun di masukkan kecuali daging yg siap di salai tadi.. tiba2 kuah santan menghasilkan bau yg kurang enak... sy rasa sangat tak puas hati.. sy teruskan juga.. dan bila mendidih tanpa berhenti dari mengacau kuahnya pun.. didapati santan dah pun berketul2... uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa... lagi.. rupanya santan dah tak elok... BASI!!!! 



Akhirnya, hancur luluh ati ku ingin menikmati masak lomak daging salai tersebut... p beli santan baru??? sangat sangatlah kemalasangggggg!!..



Dah 3 kali jadi gini tau!! santan basi padahal santan tu beli pagi2 dan simpan dalam freezer.. Mencikk tul! tu la kan saper suh malas nak beli kepala.. kan lebih elok.. nak senang sangat.. gitu lah jadinya.. huhu




15 Ulasan:

NzA said...

aduhai!!!!
akak lg rajin, selalunya guna santan segera dlm kotak jerrr.he.he.he...

Lelord said...

huhuhu kat doha kelapa kecit sgt ada la besi penumbuk je, so mmg guna santan dlm tin aje

umialya said...

Biasanya akak beli santan segar dlm kuantiti yg byk n simpan dlm frezeer, elok aje biarpun berminggu/berbulan.

Mgkn santan yg ena beli kat kedai lama daa terdedah pada udara luar, itu yg tak tahan lama

myamyza said...

Alos kesiannya.. pakai santan kotak lagi senang kot.. memang takkan basi.. tinggal bancuh je, tapi ada sesetengan orang tak menggemari santankotak.. saya ok je..

http://mummymyza.blogspot.com

Ena said...

kak nza,
hehe..


lelord,
owh.. keci je yeh!.. mesti mahal plak tu kan..



umialya,
rasanya mungkin santan tu dah campur kot.. cam yg kuar kat tibi tu.. sbb lain mcm je rupanya.. selalu beli pagi2 memg tahan lama.. lately ni asyik terkena je..


myamyza,
thanks datang sini.. salam kenal..
tu la.. tak pernah pulak beli santan dalam kotak.. kena beli jugak la camtu.. wat stok kan..

iduraz said...

ada satu tips lagi nk elak santan basi..jangan letak atas lantai..hehe

ak yuyunz said...

adeihh hancur luluh btol tu na.. kalau yun teros tak masak kot.. frust nonggeng punya pasal..

eMMe said...

Ena, kalo saya pun hancur luluh hati ini...sabar...je la....nak wat cenne takde rezeki la tu...ngidam ek? hehehe...

Lynn Hamzah said...

kesiannya ena...erm, x per la...nanti try buat lagi yer...

Izan Ishak said...

sedihnya ena...hajat nak makan masak lomak cili api daging salai tak kesampaian ye.

izan selalu guna santan kotak aje.

ieda said...

sibbb baik ena tidur x sampai ape2 yg lebih buruk terjadi .. akak pernah atuk akak panaskan lauk sampai berasap dik huhuhu

pelik sbb santan yg baru dibeli .. di simpan dlm peti boleh basi ! .. kelapa memang yg x eslok kut dik huhuhu.. x perlah dikk buat lain kali yaaaaaaaaaa

ibundo said...

alala siannyaa...
abih apa jadik ngan daging tu.

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

mek na..even baru beli santan tu..tak semestinye santan tu fresh tau

so, mmg wat sakit jiwa bila tenye ni santan baru ke? depa iyerkan..sekali masak dah tengik basi..benci tol!!!!

eB ezrin said...

eB pn pernah kena g2... sedey la... hu3

aiDieNa said...

Memang terkilan biler masak tak menjadik kan.. nak² kalau mengidam.. pelik kan camner santan simpan kat freezer bleh basi.. hurrmmm next time cam akak jer.. beli santan kotak.. tak pon santan paket tu.. hehehe