Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Friday, 27 May 2011

Debaran itu Petanda Membawa Musibah???



Assalamualaikum... 

Sihat ke semua? mood ok? hik hik hik.. mood sendiri yg down sibuk tanya mood org plak.. aihhhh.. tp seyes ni... mood sy memg kureng lah arini.. tak semangat langsung.. tp kije2 opis tetap la sy buat juga.. yerla.. masalah sendiri takkan nak libatkan mende lain pulak.. x pro la gitu.. ahak.. pro la kononnya.. cehhhh!! :P



Korang pernah tak rasa tak sedap hati tiba2 dan dengan tiba2 juga jantung korang berdegup dengan kencang tanpa diketahui puncanya (bukan berkaitan dengan masalah kesihatan yg tu lain pula keadaanya).. tp dalam hati merasakan ada sesuatu yg akan berlaku.. cuma tak diketahui apa yg bakal berlaku tu samada pd diri sendiri, anak2, suami or kaum keluarga dan selalunya yg paling terdekat dengan kita la.. pernah tak gitu??? 



Ingat tak pada entry ni??
ni lah antara contoh bilas tiba2 rasa cemas & berdebar2.. bukan berdebar yg tak bersebab.. ada sbb tp tak tahu saje itu puncanya.. 



Apa yg korang akan buat if keadaan tu yg berlaku? kenapa sy tanya? sbb sy selalu la juga jadi mcm tu.. tiba2 rasa gelisah dan seiring dengan debaran yg sangat kuat.. perasaan mula bercampur baur.. jenuh beristighfar didalam hati moga2 tidak ada apa yg buruk akan terjadi.. malangnya petanda itu menunjukkan memg ada benda buruk yg terjadi.. dan itulah petanda "rasa" yg dilalui sebelum tu.. 


Ada sesetengah org bila penjuru mata kanannya bergerak2 (ala rasanya korang faham maksud gerakan yg tiba2 tu), kata org ada benda yg menggembirakan kita bakal berlaku.. sebaliknya sekiranya penjuru mata kiri yg bergerak2 menandakan perkara tidak baik akan terjadi.. 
 
Ada org bila berlakunya keadaan tu memg benar2 berlaku walaupun dikatakan tak baik mempercayainya kerana ia adalah syirik/khurafat. dan mungkin hanya kebetulan saja.. tp bagaimana sekiranya ianya sentiasa tepat tiap kali berkalunya gerakan kiri / kanan penjuru mata??? wallahuaklam... susah nak dihuraikan benda ni kan.. ^_^


  

Kadang2 kala bila datangnya perasaan /debaran yg kuat tiba2 itu, sy sering amik positif.. dan buat2 tak tahu saja.. tapi kesudahnnya tetap negatif.. memg petanda tidak sedap hati itu membawa makna yg tidak baik utk situasi sy la setakat ni. Ada tak ayat2 or amalan2 yg sesuai utk mengelak dari musibah sekiranya kita diberi tanda sedemikian? kalau korang ada.. meh share kat sini..

14 Ulasan:

MrS. F!zA said...

tulah..kalo percaya khurafat kan..tp selalu mata berkelip2 je mesti lah ada jp lg..ngis la lps tu..hikhik

Nur Hawa Mohd Zin said...

pernah juga kak...rasa debar2 tiba...lepas tu cemas...kadang2 bila takot tu tpn umah tanya kabar mereka...

Dilla Ady said...

dilla kan ade masalah nih sejak sekolah lagi..

kadang2 percaya jugak camtu...tapi bile bace dari sudut sains, kite rase berdebar2 ni sbb mase tu hormon ape ntah namenye tgh naik...

dan bile pikir2 balik, kan dilla ade tyroid dulu kan..patut la selalu berdebar2...hormon tu merembes terlalu byk..kite jadi risau pada benda yg sebenarnye takde pape pun..

tapi tak tau la kan...kalu kate2 org tua2..ade benda tak elok nk terjadi..nk percaya tak leh tak percaya pun susah jugak..

tp kalu berkaitan anak2, dilla akan kate naluri seorang ibu...bagi sedap sket hati..

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

inila yg dinamakan instinct..namun ape yg terjadi hanyalah kebetulan..kdg2 ade yg negatif..kdg2 berita gembira..

cam sy, dulu2 masa study sokmo berdebor nak amek result..yg peliknye tu..paper yg sy rasa confirm leh jawab markah tak tinggi..tapi paper yg berdebor n tak sedap ati nak tengok tu la dapat A..so tak semestinye berdebor utk berita sedih..tak gitu?

ehehhe tu semua depends la..atas individu

LiLy @ MumMyQiStInA said...

pernah gak rasa begini..lebih2 lg tinggal jauh dgn family..klu dh rasa x sedap hati tu..mesti terus kol kg..kekdng betul..kedng x juga..mcm baru2 ni..mlm tu x dpt tido..resah gelisah..esoknye tu tetiba dpt kol dr KG..ayah pengsan & dimasukkan ke hospital..
tu lah..kekdng blh juga percaya..tp depenslahkan..

ieda said...

biasanya dik kalau mata gerak2 tu nak nangis .. lebih dari itu kena redho lah .. x leh fikir yg bukan2 .. sbb sure kita x leh buat kerja nanti duk fikirkan apa yg akan terjadi ... cuma perlu bersiap sedia ..

harap2 x mendatangkan sesuatu yg buruk .. aminnnnn

alinac lover said...

pernah juga rasa mcm tu~

wahida said...

pernah jugak jadik mcm tu..tapi ignore jer...

ena think positive yer..harap2 takde apa2 yg terjadik..

fazilzura said...

emm zr x penah lg kene cmtuh .. selalu nye kalau resah x leh tido tu , kene baca le ayat2 skit

Lynn Hamzah said...

think positive yer ena...moga tak der yg buruk berlaku...

~Siti Hajar~ said...

nak komen pasal ni pun xpandai la k.ena, munkin btl kot itu petanda ada sesuatu perkara akan terjadi..

NzA said...

pernah juga trjadi camtu...kena istifar byk2 ena....

eMMe said...

Ena, cemne? ade pape berlaku ke stakat nih...maybe perasaan kite je kot Ena, mohon pada Allah, agar tiada yg buruk berlaku.....

Ena said...

emme & kawan2

xceli dah jadi pun benda tu. tp malas dah nak wat entry lg.. biarkan je la.. ku redha jua..