Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Thursday, 24 February 2011

Edisi Masuk Hutan Menuju Ke Gua



Ni entry bersambung dengan tadi.. ;D


Meh nak citer sikit.. 
Memandangkan malam pertama tu jatuh pada malam Jumaat ada gak la rasa seram2 sejuk bila sampai ke hutan ops! tak panggil hutan tapi Taman Warisan Gua Kota Gelanggi kat Jengka, Pahang nun! Naper tak de bunga erk kat Taman tu? ahahhahaha.. Sbb besar tau Hutan tu.. dan bila dikatakan malam mcm2 la ada kat dalam paler tu kan! pastu penceramah dah citer macam2 siangnya.. hoho..


Dan malam tu tak de saper pun dibenarkan bawak hp or camera.. that's why la tak de pic utk malam tu.. dan suasana sangat la gula gulita ditemani cahaya bulan yg tak kelihatan.. heheh.. Ada la torch light yg dipegang oleh geng2 urusetia & jurupandu..dan lilin hanya diberi sebatang sajork utk setiap group.. Kalo yg jenis boleh rasa kehadiran makhluk lain yg tak kelihatan dek mata kasar kita ni.. memg dorang nampak la.. huhu.. ada jugak siap ada bau2an lagi.. masa edisi night walk bermula sy hanya diam dan jln tunduk ke bawah saje, tak berani nak toleh ke kiri dan ke kanan..takut terpandang benda lain yg kawan sy nampak tu.. huhu.. apatah lagi dengan akar pokok besar yg menghalang jalan.. jln pun bengkang bengkok dan macam2 bunyi ada.. tak tahan tu ada bunyi burung hantu.. dah la penakut, makin kecut perut dibuatnya..huhu..


K la.. jm layan pic disiang harinya..
hehe.. citer pasal malam tp gambo di waktu siang.. ngeee


Owh!.. ini rupanya.. tak de la nampak seram di waktu siang.. hehe

perjalanan dimulakan..

kat sini kami berkumpul dalam kumpulan masing..




Bila dah ready, kami mulakan perjalanan dan kami diingatkna agar menjaga mulut masing2 agar jgn celupar..




Dah pun melepasi hutan dan bermula la perjalanan memasuki gua Angin dan.. apa erk lagi satu tu? aiyoooo!! lupa sudah.. 



Ni tengah dengar arahan dari jurupandu.. kami dijadikan2 group dari 4 group

Masing2 sibuk duk snap gambo kat pintu masuk gua angin ni.. 

Gelap kan kat bwah tu.. 

See!! gelap kan! dan sangat sempit!! sorang2 je boleh masuk.. tapi sangat sejuk & berangin mcm aircond! 

Ni gambo kami dah sampai atas.. kat sini angin nya sangat kuat bukan dari arah luar tp dari dalam gua.. Subhanallah.. rasa sangat kagum degan ciptaanNYA.. gambar terhad sbb tak dapat snap sbb kelam weyh! tak cukup cahaya.. wuwuwu.. saper suh simpan kamera kat dalam beg tak kuar2? jawapannya adaah malas nak bawak kuar.. keh keh keh.. 









&








Tembamnya pipi lam pic ni.. wuwuwu..
Ni je la pic yg ala2 sajork! huhuh.. jadilah dari tak hadooo.. ;P



Masa ni rasa sangat best dan betapa besarnya Keagungan Tuhan sbb dalam gua tu ada mcm2 bentuk yg kita blh jumpa dan pelajari.. tapi gambo tak hado lah.. sbb? sbb sperti keterangan 2nd last pic tu.. huhu.. Erm.. dah namanya gua kan.. memg gelap la.. padan la muka sendiri.. 



Kami ambil masa kat dalam ni lebih kurang 3 jam termasuk masa keluar dan masuk.. sbb laluan keluar nya sangat sukar & sempit.. Tapi Alhamdulillah.. atas kerjasama yg diberikan semuanya dapat keluar dengan pengalaman baru dengan jayanya.. Kalo dapat p lagi sy nak p sbb best weyh! sbb guanya berangkai-rangkai.. tapi 2 jer la sempat kami lawati.. ;D






Note: sebenarnya ada banyak gamabr diambil guna slr tp rakan peserta lain yg punyer.. dia ada kasi address fb dier, tp sy dah lupa letak mana ntah?? huhu.. so, tu je la gambo yg hado..






14 Ulasan:

ardinihumaira said...

bestnye akak.. dni lom penah masuk gua :D

mamalieyna said...

waaaa syoknye ena....interesting! walaupun takut pasti ada, tp pengalaman camni susah nak dpt, kalau sorang2 kan..jeles2x..wuuu~

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

wah bestnya masuk gua...

Izan Ishak said...

bestnya masuk gua ena... tp ada seramnya jugakkan.

izan tak pernah masuk gua~

Dilla Ady said...

aisey..kalu dilla konpem tak mo masuk nih..cam seram..pastu takut sesat tak leh kuar..lagipun masuk tempat2 sempit nnti takut tak lepas..hahah

eh, tak tembam pun la ena, kurus jek..tgk baju tu..kebesaran sungguh tau!

Pn. Zana said...

lor pegi gua gelanggi yer?

kat dlm sket tu la kampung saya. !!
best kan ?hehe. tp sy x pernh lagi pegi ..huhu.

LyNn HaMzAh said...

memang syok kalau dapat masuk gua nie...menikmati keindahan ciptaan ALLAH S.W.T...

☆ lieya latif ☆ said...

ni kat felda tekam kan ena...lieya penah gi sini...kursus team building.....mmg seram kat situ mase tu.sebab kecoh ade group dari geng2 lieya jugak nampak something...leiya mase nightwalk tu mmg tak kisah dah tepelok ahli group lelaki yg lain sebab takut...ye laa dieorg cume kasi lilin sebatang jek....dah le tepadam2...pastu tade tunjuk jalan pun, just bagi peta....jenuh kiteorg cari jalan keluar huhuhu....

siang nye pegi gua plak....mmg bestkan walau nak masuk kemain payah lagi huhuhuh

eh ni kalo betol laa kat felda tekam pahang heheeheh

eMMe said...

masuk gua besttt...i like~ tringat mase gi gua Niah, Miri sarawak....

erienz said...

wah bestnye...mmg dah lama x masuk hutan ni...kursus pun dah x handle...

kakpah said...

mesti ko seorang yang mempunyai daya imaginasi yang tinggi kan? haha

ana said...

bestnyer...dh lama tak buat aktiviti mcm nie.

Nana said...

wah
menarik ni kak
saya sekali je
penah msk gua
kt srawak dlu

:: N.O N.I.C.K.N.A.M.E :: said...

best erk masuk gua..sy suka redah2x masuk gua ni...dulu2x kecik selalu la...tapi skrg tak da...