Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Friday, 8 October 2010

Kecewanya "AKU" Bila.....



Salam Pagi Jumaat



Heheheh.. Kena baca dulu baru boleh faham tau!..
 Meh baca meh!... ;D





Suatu ketika di zaman Tuan Syekh Abdul Qadir Al-Jaelani, dikala beliau sedang menuju ke masjid beliau melihat syaiton dalam keadaan muka yang pucat, badannya yang kurus dan pundaknya yang bengkok, lalu Tuan Syekh berkata kepada syaiton tersebut , hai syaiton kenapa muka engkau pucat ?, begini Tuan Syekh aku pucat dikala aku menunggu orang tua yang sedikit lagi mati dan aku menggodanya agar dia mati dalam su’ul khotimah, tetapi aku pucat dikala dia membacakan “Yaa Allah biha Yaa Allah biha Yaa Allah Bi khusnil khotimah” dan aku takut ia mati khusnul khotimah, karena itulah aku pucat.







Lalu mengapa engkau kurus ?, begini Tuan Syekh aku bangga dan sihat tubuhku bila seorang anak cucu adam dan umat Muhammad dikala ia makan dan minum tidak membaca nama Tuhannya tetapi aku kurus bila ada diantara mereka yang kugoda tetapi setiap ia makan dan minum dia membaca “Bismillahirrahmanirrahiim” , sebab inilah aku menjadi kurus.







Dan mengapa engkau bengkok?, begini Tuan Syekh aku adalah penggoda dan selalu menjadi penggoda, kuberatkan ia untuk sholat, puasa, dan menginggat Allah khususnya ku goda bagi mereka yang muda, ku masuki hawa nafsunya untuk tidak sujud kepada Tuhannya dan tidak mencintai kepada Nabinya, aku merasa terbeban bila ada seorang pemuda yang ku goda langkahnya dan ku goda nafsunya untuk jauh dari ilmu tetapi ia melawannya dan bengkoklah aku dikala ia duduk dimajlis ilmu menyebut-nyebut nama Tuhannya dan menyebut-nyebut nama Muhammad, terbebani aku terbebani seakan aku membawa gunung di pundakku,





Tapi ingatlah wahai Tuan Syekh jika ia melanggar perintah Allah dan Muhammad Rasulnya ketahuilah bahawa aku adalah sahabat dekatnya dan tidak akan aku biarkan ia bersamamu, maka Tuan Syekh berkata:






“aku berlindung dari godaan syaiton yang terkutuk”,nyahlah engkau! maka tertawalah ia (syaiton) lalu pergi.

15 Ulasan:

Mama Hanim said...

salam ena.. btul tu ena, mulakan segalanya dgn Bismillah.. amalan yg baik kan..

baincardin said...

Thank you for sharing. ^_^

ana said...

betul tu bismillah ayat simple, tapi ada kekuatan sendiri...

ena, ana rasa kempen 1 blog 1 bendera tu mcm terkeluar ke teks entri ena pastu tertutup sikit wording2 tepi tu, mcm susah nak baca...tak sure la klu ana sorang je nampak mcm tu. klu tak betul minta maaf la ye...maklum la ana pki PC zaman jepun nie haa...hehehehe

LyNn HaMzAh said...

good info di pagi jumaat...mulakan segala pekerjaan dengan bismillah...semoga mendapat berkat darinya...

Nur Hawa Mohd Zin said...

mulakan dengan Bismillah dan akhirkan dengan Alhamdulillah...hiasi bibir dengan zikir...betul tu kak

~~*Lady Salwa*~~ said...

Dimulakan dengan Bismillah, disudahi dengan Alhamdulillah... hehe, nyanyi lak...

Betul tu... kadang2 memang kita terlupa nak baca Bismillah sebelum nak memulakan sesuatu...

☆ lieya latif ☆ said...

lieya penah terbace, ade org nyaris2 nak kene santau, tapi diseabkan die mulakan mkn die ngan bismillah, santau pun tak jadi kene......tu laa, ape jek perbuatan kite, mulakan dgn bismillah....bertambah berkat idup kite ...

thanks ena, sebab mengingatkan kite semua

Dilla Ady said...

lebih berkat kan sesuatu keje tu bile dimulakan dengan bismillah..

thanks 4 sharing ena..

Fieza79 said...

ape pon kije yg nak dibuat selalu dahulu kan dgn bismillah...insyaallah selamat dunia akhirat...

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

hai akak...i miss u lah.....betul tue kak....di mulakan dengan bismillah..dan di akhiri dengan alhamdullilah...

Izan Ishak said...

betul tu ena...semua benda yg kita buat mula dgn bismillah...lari terus syaiton tu kan~~

sLEEping BEauty said...

iye la betul tu .. mulakan dgn bismillah dlm segala urusan ...

saling ingat mengingati :)

ardinihumaira said...

^___^
ingat mengingati amalan mulia

hajarus said...

dimulakan dengan Bismillah... diakhiri dengan Alhamdulillah.... ;d

aiDieNa said...

Ingat mengingati sesama kita.. itu amalan yang mulia.. baca bismillah dalam tiap perkara kita lakukan.. tapi bila nak makan sokmo lupa.. kenaper eak??