Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Friday, 20 August 2010

Ujian Malam Jumaat


Salam..


hehehe.. abaikan tajuk yg ntah apa2 tu.. =P


Salam Jumaat & Ramadhan yg ke 10 hari ni.. Alhamdulillah.. 
Pagi ni sy bersiaran dari rumah... sementara anak2 masih tidur ni sy amik peluang utk jengah ke sini.. Hah? naper masih kat rumah? heheh.. saje je.. Eh! tak la.. sy EL hari ni, sbb kedua2 anak sy tak sihat. Macam entry sy tengahari semalam..


~ Ceritanya, petang semalam masa amik anak2 dari umah Ibu dorang, si adik demam makin kuat kata kakak pengasuh tu.. Bila sy pegang memg sangat panas. Muka pun dah merah.. katanya dah bg ubat tapi tak ada perubahan. Irfan nampak lesu & tak bermaya tapi mulut tak berhenti pulak bercakap.. ;D


~ Sampai je rumah, check stok ubat.. Masih banyak termasuk ubat selema & batuk. Malah ada ubat utk masuk ikut "vontot " juga. Memandangkan badannya terlalu panas, sy terus masukkan ubat vontot tu dan jelum si Irfan dengan air asam jawa. Si irfan terus terlena tapi tak lama pun.. lepas tu dah bangun main dengan si kakak.


~ Sy pulak terus masuk dapur buat apa yg patut. Semalam petang ingat tak nak makan nasi so, singgah PARAM.. heheh.. Tapi tu la selalu bila dah sampai sana mesti tak tahu nak beli apa. Sudahnya hubby beli je Roti John, air soya, buah melaka dan pau sambal. Banyak juga tu.. Eh ada lagi.. ayam goreng berempah. 


~ Sy masak 1 jenis lauk je.. Sambal ayam (ayam lagi) utk buat kuah & senang nanti masa sahur tak payah masak dah.. Sambil rebus kentang nak buat bergedil lagi.. 


~ Dalam pd tu si kakak tiba2 muntah.. Habis semua nasi yg dia dah makan kat umah pengasuh petang tu.. katanya makan bubur.. Mrmm.. naper la pulak tu.. lepas tu sy sambung wat kije lagi.. TIba2 kakak muntah lagi.. Sy pun pelik dah.. Lepas sapukan minyak kakak muntah lagi.. katanya sakit perut pulak.. Jarang kakak sakit perut nie. huhu


~ Ingatkan dah tak muntah dah.. rupanya sampai la kitorg dah buka.. Nak buka pun dah tak selera. Dier muntah2 dengan teruk.. sampai dah lembik.. dah tak kuar apa dah.. kuar air je.. Sy pun cakap ngan hubby lepas buka kena bawa p klinik cecepat..


~ Tapi dalam jam 8 juga la baru pergi tu pun dah lebih dari 10 kali si kakak muntah.. Kesian sangat kat dier.. Hubby bawa si kakak sbb sy masih bertelekung tunggu sy siap kanggg lambat pulak..  Dalam dok menunggu tu sempat juga la baca yasin.. tak sempat buat tadarus pun malam tadi..


~ Tak lama lepas tu.. dorang pun balik dari Klinik, sy tanya la mcm mana kakak pd hubby. Kata hubby doktor bg 2 pilihan. 1 dier bg ubat masuk vontot atau dier buat surat refer ke GH or mana2 Hospital yg terdekat suruh warded. Sbb badan si kakak dah kurang air.. Lembik dah pun.. Tapi still blh jalan lg.. Kuat kan si kakak tu.. Tapi hubby mintak cuba dulu masuk ubat sbb susah juga bila fikirkan kena warded dengan si Irfan yg tak sihat kat rumah.. 


~ Sampai umah kakak still muntah2.. tapi yg bagusnya si kakak ni nak minum air lepas dier dah muntah.. Tapi tak nak minum air garam yg dok bekalkan.. haishhhh!! Sudahnya si kakak tertido.. Lepas tu terjaga lagi dan muntah lagi.. Hubby dah tanya sy mcm mana ni? nak bawa p hospital ker? sy kata tunggu dulu.. ubat yg dok bg tu masih baru lagi.. tak sampai pun 1 jam.. 


~ Tak lama kakak terus tertido sampai la jam 11 dier terjaga dan muntah lagi.. then minum air lagi.. Sambung tido lagi.. 


~ Tiba2 badan si adik kembali panas, sy jelum lg dengan air asam jawa (irfan tak suka sebenarnya tapi sy sapu juga utk sejukkan badan dier) Sy bg lagi sekali ubat demam pd Irfan. Si kakak dah lena dan terbangun sbb haus.. sy letak siap2 air kat sebelah dier tido dan memg habis dia minum. Sy tambah lg.. habis lg.. Tambah lg.. :D


~ Jam 1.30 si adik pulak tiba2 batuk & muntah.. abis semuanya.. lepas tu sy bagi ubat batuk pulak.. Tak lama lepas tu dier lena semula.. Jam 2.30 kakak pulak bangun sbb.. nak minum lagi mungkin banyak yg dah keluar tu yg dier haus.. check suhu badan.. demam pulak.. sy bg ubat demam.. kakak sambung tido.. nasib baik dah tak muntah.. air garam tak berusik dah tapi tak pe la janji dier minum air masak.. 


~ Jam 3.30 si adik merengek lagi.. badannya masih panas tak selesa agaknya.. sy jelum lg dan bg dia susu.. tido semula.. 


~ Jam 4.30 Dah kena bangun masak nasi utk sahur.. badan si irfan makin panas pulak.. sy bg ubat lg.. check si kakak dah kurang sikit panas dier... 


~ Jam 5.00 sy kejutkan hubby tapi 5.15 baru hubby bangun.. ehhehe yerla hubby pun tak leh lena juga kan! sbb dua2 sekali tak sihat so, dia pun bantu mana yg boleh.. TIba2 si kakak bangun, dan sy ajak dier makan sahur sama sbb nak kasi dier tenaga semula..tapi sikit je kakak makan.. Tak pe la janji makan juga. Sy tak bg susu sbb takut dier muntah lg... kata org kalau anak muntah2 or Cirit birit kena kurangkan susu.. 


~ Sy check lg suhu badan kakak.. panas semula dan jam 6.30 sy bg lagi sekali ubat demam ( dok kata budak2 yg demam kuat blh bg ubat lepas 4 jam, 6 jam & demam biasa lepas 8 jam). Tapi kakak nampak cergas dan tak muntah lagi sampai la skrg.. Harap2 dah tak muntah lagi.. 


~ Mrmmm.. itu la cerita malam tadi dan itu lah sbbnya kenapa sy EL.. k la ye.. sy nak p jemur kain jap.. kemas sikit2 dan leh la sambung tido ker pulak kan.. ;D


Daaa..


NOTE: Maaf entry ni agak panjang..





30 Ulasan:

IrFaN CoMeL said...

Salam...
kesiannya dua2 anak tak sihat..
semoga cepat sembuh yer kakak & irfan.
tp ina ok la.cool jer..kalau saya dah tak keruan tgk anak sakit mcm tu.lg2 kalau muntah2 nih.helpless sgt masa tgk anak sy sakit...mungkin pengalaman masih sikit..nnti dah mcm ina lagi terer kot handle situation cam ni...

~~*Lady Salwa*~~ said...

Kesian anis & irfan... moga cepat sembuh ye...

nasib baik la anis dah tak muntah, kalau tak rasanya memang kena gi hospital tu...

cuaca tak menentu sekarang ni, budak2 pun tak tahan... hope dua2 cepat sembuh...

Nur Hawa Mohd Zin said...

so macam mane anak akak skunk? dia puasa ke ke kak? nak suh warded cam kesian plak nak kena cucuk air..tabah ye kak...minum air kelapa atau 100plus...sebab dia kurang air kan...awe tak pandai sgt..tapi be strong ye...

Izan Ishak said...

salam ena...
mmg dugaan betul kalau anak2 tgh tak sihat ni. izan paling risau kalau anak2 muntah2 cam kakak ni. sbbnya bdn boleh dehidrated kan.

sblm ni afnan pernah kena camni. takut sgt nak kena warded. tp alhamdulillah bila pegi hosp, dr kata tak perlu sbb dia masih ok~~

izan doakan kakak cepat2 ok ye~~

chugie said...

salam nye kat si kakak yg masih lg teruk demamnye.. sampai muntah2 banyak kali..

moga cepat2 sembuh ye!

~aSHa~ said...

dugaan betul buat ena di bulan puasa ni..dua2 lak tu demam...ena pun kena kuatkan diri ye jaga anak2....

☆ lieya latif ☆ said...

kesian anak2 ena...moga2 cepat laa sembuh.....takpe laa ena, baik cuti jaga anak sendiri....leh kite pantau bagi ubat ikut time, mkn pun terjage kan.....demam2 ni eloh buat bubur n sup ayam....

MrS. F!zA said...

la.. sampai 2,2 demam.. kebetulan plk kan.. dh terbyg² mcm mana nk handle 2,2 kalo sakit serentak.. mesti resah kelam kabut dibuatnya kan..cian budak berdua tu.. salah mkan ke ek..smpai termuntah² teruk.. kita yg tua ni kalo muntah je letih woo lembik terus.. ni kan budak..haishhh

wiken akak pjg la :p

Ena said...

## Irfan comel,

dah selalu tengok anak sakit ni itu yg buat kita jd kuat.. kakak tu mcm2 dari kecik sampai skrg.. kuar masuk ward pun dah biasa.. tu yg boleh cool lg..

Ena said...

## Salwa,

Alhamdulillah.. setakat ni dah takmuntah lagi.. baru je lepas suapkan dier makan bubur nie.. tu pun dah mula tak duk diam balik.. mrmm.. budak2 mcm tu la..
si irfan pun sama.. dah kurang sikit dah.. tapi tak nak makan tu yg susah hati sikit.. harap kan susu je mana cukup kan..
kena masak telur ebus la nampak nya.. irfan suka..

Ena said...

## Awe,
kakak tak puasa.. dah banyak hari tak puasa dah sejak dier tak berapa sihat.. selelsa + batuk tu.. bg dier makan time sahur tu sbb tak nak kasi perut dier kosong.. thanks ye awe..

Ena said...

## Izan
tu la.. kebetulan cuti ena pun dah tinggal bbrp hari je lagi.. tapi kena la korbankan juga cuti tu demi anak2..
skrg nie kakak dah tak muntah lagi.. harap2 takk muntah lgsung dah la.. cuma demam je belum kebah lagi..

Irfan pun sama.. tak kebah lg tapi dah mula aktif dah tu.. ;D

Ena said...

## Chugie & Asha

Thanks ye.. baru sedikit kan dugaan tu.. tak pe harap2 mereka sembuh cepat seadanya..

Ena said...

##lieya,

tu la.. nak anta kat pengsuh rasa tak sampai pulak.. mcm tak berperikemanusiaan je rasanya kalau p kije jugak.. senang sikit nak pantau ubat2 & makan minum dorang..
Ena baru je lepas kasi dorang makan bubur. soup tak buat pulak tadi.. cuma dak irfan je yg tak nak makan.. harapkan susu je la.. haishhh

Ena said...

## Fiza,
nasib baikakaknie cool je.. tak kelam kabut sangat.. urus mana yg boleh.. penat & mengantuk sikit tu biasa la kan.. tak pe janji anak kembali sihat.. memg kita susah hati bila anak tak sihat tapi kena cool kan diri sendiri.. kalau tak nanti jd kelam kabut lg..

Nur Hawa Mohd Zin said...

welcome kak...

ita cutevirus said...

mak ai...
byk nyer kali kakak muntah...
siannyer la... semoga kedua² beriadik tu cepat sembuh...

Adlina Husaini said...

hah tu dia, sekali dua-dua sakit..tentu perlu hati yang kuat utk menjaga. pernah aisy sakit ina nangis bila dia nangis..sampai daddy aisy tegur ina.

rupanya nak jadi mak ni bukan senang kan ena. kena kuat semangat sgt2 tapi ina sampai la ni kalau aisy p ambik jab imunisasi tu, ina dok luar tutup telinga, suspend dengar dia nangis, daddy dia yang pegang..

penang cuba masuk sama, ina lak cam nak pitam

back to ur story, bagus jelum selalu kan ena, reduce heat.tapi depa tak suka la sebab sejuk.kalau aisy demam, ina balut semua sendi dia dengan kain yang basah. ubat vontot tu pun simpan stok jugak macam ena

susu pulak,kalau cirit birit dan sakit perut, ganti susu dengan susu soya based buat sementara waktu. paed aisy sarankan isomil.lepas dah baik baru sambung susu yang biasa dia minum. tapi awal2 reject sebab susu soya tak sedap.

semoga kakak sihat dan tak muntah dah.leh bayangkan bila muntah kosong, sakitttt sgt..sian kakak..

adik pun aunty ina doakan cepat kebah yer

buat ena ngan suami, ada peluang rehat to make sure uolss sihat tuk jg anak2 yg sakit tu..

*hah komen ina pjg la pulak hihih

wahida said...

salam ziarah ena...kesian kat awak dua2 anak x sihat...mesti x cukup tdo kan..anyway saya dah jd follower awak, kalau sudi follow me back k...pas ni tdo balik ye...

LyNn HaMzAh said...

kesiannya dgr citer ena...
moga kakak n irfan cepat sihat...
ena pun kena jaga kesihatan juga...
rest betul2 yer hr nie ena...

nieda said...

kesiannya bila anak2 tak sihat..moga kakak dgn adik cepat sembuh ye sayang

mamalieyna said...

pnjg2pun eina baca sampai habis tau! issh siannya..dua2 sekali pulak tu..haruslah EL kan...hope kakak n irfan makin baikla pasni ye..sian si ibu n si ayahnye..huhu..

mmg kan, if anak muntah2 or cirit kena kurangkan kuantiti susu..eina pun sllu gitulah!

.M.A.M.A.D.A.N.I.S.H. said...

dugaan betul buat ena di bulan puasa ni..dua2 anak plak tu demam...ena pun kena kuatkan diri yer.jaga anak2..take care ena..:D

Redbloodsnow said...

hehe...tajuk tu ke arah..hehe. okeh okeh kunen dh zie..hiksss.

alololo..cian dorg. dua² plak tu x sehat. hope dorg cpt sembuh..aminnn

hajarus said...

dua2 demam.. la siannyer tp memang musim demam skang ni kak... harap2 cepat la 2 beradik tu sembuh...

Fieza79 said...

fieza baca smpai abis k..hehee
tensen nya 2 beradik tk sihat...letih gak nk menjaga nya tu..tmbh2 bln pose lak..huhu dugaan...

Dilla Ady said...

haduiiii...musti letih kan layan bebudak ni sakit...dua-dua sekali pulak tu..

harapnye diorang da okeh la skang ni ye ena..

btul tu, bile kena cirit birit, kena stop susu for a while n ganti ngan air garam tu..

Mama Hanim said...

kesian anis n irfan x sihat.. semoga cepat2 sihat ye..

take care ena..

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

adui..kesiannye

takpe mek na..walau panjang sy bca sampai ujuung..

bila dah buang byk air, sepatutnya kene minum air garam la kan..tapi nak wat camne dah kakak tak nak..susah gak kan..haih..

tula pengorbanan ibu bapa,,anak tak sihat..mmg tak senang duduk
moga kakak n adik tak demam n muntah2 lagi k..sian ke mung mek na..uhuhu

Ena said...

@@ thanks ye buat semua kawan2.. ;D