Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Tuesday, 24 August 2010

Sy Faham.. Kawan2 Faham?? Kalo Belum Faham Mai La Baca



Ngeheheheh... Ada2 je la kan!.. tajuk semacam jekkk.. ;D


Tak de apa pun ni ha.. nak share benda nie.. Sy tahu ramai yg dah tahu.. tapi sj je la nak share jugak.. kot ada yg belum tahu.. ^_^



Oleh : Dr. Azwan


Kenapa anda perlu tahu waktu subur wanita? Ada 2 sebab utama :


1. Untuk memudahkan mendapat zuriat
2. Untuk mengelakkan daripada mendapat zuriat

~ Kedua-duanya adalah sama penting. Ilmu ini mungkin boleh anda sebarkan dan digunakan secara praktikal.



Fahami Kitar Haid

~ Kitaran haid wanita berlaku setiap bulan, secara puratanya ialah 28-30 hari. Tetapi setiap wanita ada kitarannya sendiri - ada 25 hari dan ada yang lambat sehingga 35 hari. Tetapi secara puratanya ialah 28-30 hari.

~ Terdapat beberapa fasa dalam kitaran haid. Anda perlu memahami fasa ini.

Hari 1-4

~ Ini dipanggil fasa pengeluaran haid (menstruation) - ketika ini darah haid keluar. Hari pertama haid adalah penting untuk diketahui kerana ia adalah di mana fasa ini bermula. Pada hari pertama haid datang, ia perlu ditanda pada kalendar dan tamat selepas berapa hari. Sebaik-baiknya ditanda setiap bulan sekiranya anda ingin merancang untuk mengandung. Anda boleh mengagak kitaran period anda beberapa hari di dalam sebulan.

Hari 5-13

~ Ini dipanggil fasa follicular. Pada fasa ini, hormon estrogen meningkat. Ketika fasa follicular ini, darah akan berkumpul di dinding rahim dan menebal untuk persediaan mengandung. Di kawasan ovari pula, telur yang berada di dalam bekasnya akan menjadi semakin matang.





Hari 14


~ Waktu inilah satu proses peneluran yang dipanggil ovulasi berlaku. Telur akan terkeluar daripada sarangnya disebabkan oleh peningkatan mendadak sejenis hormon yang dipanggil Luteinizing Hormone (LH). Telur ini sekiranya tidak disenyawakan oleh sperma akan mati dan hilang. Sekiranya ia disenyawakan, ia akan turun melalu saluran fallopio ke rahim.

Hari 15-28

~ Ini dipanggil fasa luteal atau fasa secretory. Selepas telur dikeluarkan dari sarangnya, sejenis hormone dipanggil progestron dirembes daripada sarangnya (corpus luteum). Ini menyebabkan dinding rahim semakin menebal. Setelah progestron semakin berkurang kerana tiada persenyawaan berlaku, maka dinding ini akan runtuh.




 ** Waktu Terbaik **

~ Setelah anda faham kitaran haid di atas, waktu yang terbaik untuk bersama suami-isteri ialah pada hari ovulasi berlaku. Ini adalah kerana ketika itu telur baru sahaja keluar daripada sarangnya.

~ Bilakah secara tepat ia berlaku? Sebenarnya ia adalah lebih kurang 14 hari daripada hari pertama haid seterusnya atau ketika fasa luteal bermula.

~ Ini adalah kerana fasa luteal mengikut kiraan kebiasaannya berlaku selama tepat 14 hari setelah berlakunya ovulasi, sedangkan fasa folicullar boleh berubah-ubah. Jadi waktu subur adalah 14 hari sebelum hari pertama haid yang seterusnya.

~ Sekiranya haid anda adalah tetap 28 hari, tidak jadi masalah untuk mengira waktu subur anda. Sekiranya haid anda berubah-ubah, inilah timbulnya masalah mengira waktu subur.




Cara Lain Mengetahui Waktu Subur

~ Pada waktu subur, suhu badan wanita akan naik sedikit dalam satu darjah celcius. Juga terdapat lendiran cecair yang jernih daripada kemaluan. Ini adalah disebabkan hormon yang meningkat ketika itu.



Menganggar Waktu Terbaik Untuk Mendapat Zuriat

~ Oleh kerana telur atau ovum tidak mempunyai jangka hayat yang panjang, iaitu dalam lingkungan 1-2 hari sahaja, maka jangkamasa untuk mendapatkan zuriat adalah sangat terhad. Oleh itu sperma dicipta dengan kelebihan yang lain pula.

~ Selain daripada berjuta-juta sperma dilepaskan, ia juga boleh bertahan selama 3-5 hari. Ini bermakna, sekiranya suami-isteri bersama 3 hari sebelum waktu subur, atau 2 hari selepas waktu subur, maka ada peluang untuk telur itu berjumpa dengan sperma yang hidup lebih lama.

~ Oleh itu, untuk mendapatkan zuriat, pasangan boleh bersama pada hari ke 11, 12, 13, 14, 15 atau/dan 16 untuk mendapatkan waktu optimum hari kesuburan sekiranya haid anda datang secara konsisten selama 28 hari. Itu adalah menganggarkan waktu subur adalah pada hari ke-14.

~ Anda boleh cuba setiap bulan untuk beberapa bulan sekiranya tidak berhasil. Ini adalah untuk memastikan waktu subur adalah sesuai dengan waktu bersama anda.



&



Mengelakkan Mengandung Melalui Cara Kiraan

` Selain daripada untuk mendapatkan zuriat, ada pasangan yang ingin mengelakkan mengandung dengan cara mengira kalendar.

` Untuk pengetahuan anda, cara mengira melalui kalendar adalah berisiko dan tidak beberapa tepat. Ini adalah kerana anda mungkin boleh tersilap kira, atau kedatangan haid yang tidak beberapa teratur menyebabkan tarikh subur lari dari kebiasaan.

~ Oleh kerana anda tahu sperma boleh bertahan selama 5 hari di dalam rahim (ada kajian menunjukkan 7 hari!), jadi 5 hari sebelum dan selepas hari kesuburan adalah waktu yang dianggarkan tidak boleh bersama isteri ataupun terpaksa menggunakan cara kontraseptif yang lain.

~Ada juga yang meletakkan 3 hari sebelum dan selepas waktu subur. Ini lebih rapat dan lebih berisiko. Terpulang kepada anda sendiri. Seperti yang dinyatakan tadi, cara ini tidak beberapa tepat dan mempunyai risiko yang tersendiri.


NOTE: sy pulak???? Biarlah Rahsia.. hik hik hik


~Artikal nie dari : Info Sihat~

* AutoPublish*

18 Ulasan:

MrS. F!zA said...

hehehe.. ritu msa plan nk darwisy buat jgk kiraan tu.. berjaya dgn jayanya! hehe

Frodo Baggins said...

yaaaaaaahhh ...
hahahahhaha

Intan Inn said...

thanks sudi share info..heheh ena kenapa rahsia mehlah kita kongsi dua org..hhhahahaa

wahida said...

sgt2 berguna info ni...tima kasih bebyk ena....

~aSHa~ said...

ehehhee....sy tak tau lagi bila nak cuba ke3...biarlah rahsia jugak..

eMMe said...

belum ade rezeki lagi...belum berjaya...Insyallah....

Ain said...

pada yang berusaha keras nak dapatkan baby WAJIBB baca info ni....

jangan main belasah jer kan....

hahaha.....

pssst, tengah merancang nak tambah ke ena....

hehehe...

Hamzah Ian said...

info berguna... haha

Hamzah Ian said...

info berguna... haha

sLEEping BEauty said...

bila pulak turn ena . ?
dah dpt info tu..
hehee

LYaFRINA said...

mgelak mgandung melalui kiraan.. takut nk buat.. tp org2 lama mnjadi j.. x mkn perancang apa2 pun..

**sedih.... apa2 pun lya dh xleh beranak lg :-(

Mak Su said...

tq, mmg penting utk tahu :)

Ena said...
This comment has been removed by the author.
MAMASYAZA said...

info yang patut dikongsi bersama, tq so much

mamalieyna said...

waa tips yg bagus la..eina mula kawen dl,takde pengetahuan sgt, tp rezeki, bunting pelamin kata orang..ihiks..=P...skrg plan nk yg 2nd ni..huhu..lum ada rezeki, leh la buat panduan nih! ^_^

~~*Lady Salwa*~~ said...

Bagus info ni, tambah pada yg baru2 kawin & merancang nak anak...

untuk sal, boleh simpan info ni utk kegunaan lagi 3, 4 tahun akan datang... hehe.

ai akak, kasi2 info ni ada apa2 ke??? muehehe... jangan marah aaa, lawak je...

Fieza79 said...

huhu tk penah kira sgt pon hamil semulajadi...sedar2 dh lekat...heheh..pahtu merancang jarak anak pon pakai pil..
thanks for sharing...!

ardinihumaira said...

dni lak.. awwww... nanti kawen nak cuba. hiksss... lalalalalariksss