Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Wednesday, 4 August 2010

Owh!! Manisnya Waktu Itu.. Semanis Rambutan Gading =P



Mrmm.. tetiba teringat pasal zaman sy muda2 dulu.. Tua sangat kah skrg? ngehehehheh.. Tak la maksudnya zaman budak2.. main ting2 or.. main kejar2 polis N3 ker  kan!.. tapi bukan nak citer syok main mende2 tu semua.. hoho




yerla sejak akhir2 ni kan banyak blogger dok citer pasal musim buah2an skrg kan! Durian la, Rambutan la.. Manggis la.. mcm2 la.. tapi ada la kaitan sikit.. hehe




Dulu kan.. masa sy budak2 sy nie sangat suka manjat pokok bila tiba musim buah2an nie.. Kebetulan pulak kat umah lama mak sy dulu memg dikelilingi pokok2 Rambutan, Jambu, Cempedak, Nangka, (Durian & buah mata kucing masa tu kecik lagi), pokok mangga, Pokok Jering pun ada tapi idok ler sy p panjat pokok tu... Ape ke hei nyerrr? yer dok? eheheh.. Pendek kata mcm2 la.. Panjang kata??? =P




So, bila tiba musim buah rambutan tu.. haa.. bertenggekkk la sy kat atas pokok tu (kalau tak musim pun sy suka main pondok2 kat atas tu.. hahaha) Haaa TERKEJUT??? ;D dan pernah juga la jatuh pokok tu.. huhu.. sian sbb tak de sape yg tolong.. huk huk huk.. 




Itu citer pokok2 kat keliling Umah mak sy, belum masuk lagi citer kat kebun Tok sy.. hoho.. Lagi la.. sangat suka weyhhh!! panjat pokok manggis dan makan kat atas tu sampai kenyang.. lalala.. penuh kulit2 bersepah kat bawah.. 




Yg syoknye lagi bila siap p awal pagi dan balik bila matahari dah nak Terbenam! hoho.. dasyat sungguh! Tu gara2 menunggu buah durian gugur Bedebuk!! makanya berebut2 la kitorg mencari.. & makan yg baru gugur tu.. FRESH!! dari ladang kebun.. syok woooooo.. Pastu puas makan baru teringat nak bawak balik buah2 tu.. kui kui kui.. 




Skrg dusun tu dah tak de dah.. sob sob sob.. kesian kat anak2 tak sempat merasa moment mcm tu lagik.. huhu.. Umah Mak sy skrg dah lain... Pokok2 baru je nak naik.. Lom merasa la hasinya tu.. Pun tak de sangat pokok2 buah2 tu.. Sian Kan!!




Makan tidur mandi solat semuanya kat situ lah.. Malah kami tak kisah lagi ngan serangan NYAMUK kat situ.. Mandi manda pulak kat sungai berdekatan.. wahhhhhhhhhhhhhhhhh!!! SEKARANG???? nan ado lagi la.. semua tinggal kenangan jek.. nasib baik pernah ada pengalaman manis mcm tu.. kalau tak, tak merasa lah kan! hehe



Pinjam yeh! Abg Google! :P


Lebih kurang camnie la persekiatan kat umah Kg masa sy budak2 dulu.. Tapi idok ler pokok tu tingi mcm tu.. rendang mcm sy jugak... hahahha




NOTE: Gigih naik Beskal ramai2 (sepupu sepapat)semata2 nak p Dusun! Jauh gak laaa sebenarnya.. tapi tak rasa dah.. excited punyer pasal.. Yer la bukan selalu.. Haa.. Time balik baru rasa sbb dah letih makan! 




11 Ulasan:

MRS. K said...

pokok durian, langsat blakang umah.. pokok rambutan tepi dan depan rumah! weee...

nieda said...

seronok kan ingat kenangan zaman kita kanak2 dulu..semua tu tinggal kenangan terindah jer..

Nur Hawa Mohd Zin said...

wow kan..awe pun panjat pokok jugak..heheh...tapi aritu baru je tebang poko ciku sebab nak buat garaj kete....

~ kenangan menggamit memori ~

MrS. F!zA said...

weee pndai nya panjat pokok! fza dulu kecik2 bapa kali try pnjat tk pnh lekat kaki kt btg poko! awatla susah sgt eh nk pnjat pkok..last2 kawan kt atas fza tggu bwh je kutip buah..hahahaha

zue @ annaleeya said...

akak pon pnah jatuh pokok motan... sib baik tak patah ape.. cuma terseliuh sket jerk... huhuhu... tingat zaman kecik2 dulu mmg beshhh... anak2 kita skrg tak mcm kita dulu kan???

ena... kg ktner??? ena besut kan??? kg ape?? pakngah akak duk kg tokdor besut... kt kg tembila ader tok sedare...

LiLy @ MumMyQiStInA said...

sonokkan mengenang zaman kanak2..huhu..semuanya manis jer..
Tp kita x tau panjat pokok..selalu main pondok2 jer bwh pokok.. :)

QuEeN Of 2 Heroes said...

bab panjat2 pokok kite geng kak....mmg gemar benar...hehe :) lupa diri jap yg diri ni pompuan,almaklumler geng ngan adik bwh sy dua2 lelaki...hehe :p

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

bestkan...kat umah atok pun cam nie la..penuh pokok buah2an jerk...

Dilla Ady said...

sori ena..lame tak jenguk ena sekuarga kt sini..bz n cik komputer sakit..

ganazz gak ye ena nih panjat2 pokok..dilla tak leh la panjat pokok..gayat..takut...huhuhu

rynas said...

oh Ena mengembalikan nostalgia akak zaman kanak-kanak dulu. sungguh rindukan zaman-zaman itu..

mamalieyna said...

enaaa....bestkan zaman dedulu..mmg skrg semua dh berubah..ooh mmg sungguh2 sweet, byk kenangan yg tak mungkin kita lupa...dan skrg sure semua dh berubah kan...kalaulah boleh kembali sekejap ke zaman dulu, kan..bestttttttttt! huhu..^_^