Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Wednesday, 18 August 2010

Malu Pulak Nak Share Resepi Ni..


Entry nie utk asha yang tanya camner nak buat bergedil mcm kat Entry NI.. mrmm.. exceli sy tak tau pun resepi yg sebenar buat bergedil ni.. Sy buat ikut rasa yg sy pernah makan.. Tapi bila hubby kata sedap.. ecehh!! so, sy teruskan la buat.. Kalau ada cara yg lain leh la share dengan sy pulak ye.. ^_^ 






Bahan:

~ Kentang - direbus dgn sedikit garam sehingga empuk (masak lam microwave pun boleh)
~ Daun sup 
~ Bawang Goreng
~ Isi Ayam yg digoreng & dicincang (nak buh daging pun boleh tapi sy suka buh ayam)
~ Lada Sulah
~ Telur

Caranya:

~ Leyekkan kentang yg dah empuk tu, masukkan ayam yg dah siap dicincang, daun sup, bawang goreng dan lada sulah. Sebatikan kesemuanya
~ Bentukkan seperti gambo kat atas or ikt suka la nak wat bentuk apa ;D
~ Celup kan ke dalam telur yg dah dipukul rata
~ Goreng
~ Siap


NOTE: Camtu la cara yg sy buat.. oh ye.. kalo nak lebih rasa garam tu bubuh la yeh! sy tak buh sbb lada sulah tu dah masin. Apatsh lagi kentang tu dah siap buh garam masa rebus kan!



15 Ulasan:

chugie said...

emm senang je buat nye.. tp sy pun x penah try lg.. next time kene curik masa untuk mencuba!

Fieza79 said...

senang je buat dia...kena try nnt...!

pe pulak malu nk share dh pandai masak yg maveles2..

~~*Lady Salwa*~~ said...

menu yg sedap & simple... cuma tinggal rajin ke tak je nak buat... betul tak?? hehe

sal selalunya buat bergedil ni masa buat bihun sup/soto... hehe

Nur Hawa Mohd Zin said...

suke..suke..suke..makan ngan bakso sedap..hehe

eMMe said...

kalo nak order je kat Ena leh tak?
hiks~

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ said...

sy shukeee..
cedapp.. mkn ngan soto, terangkattttt..
macih share resepi.. =)

zue @ annaleeya said...

senang jer bahan dia kan...

blh try nih... tenkiu..

mamalieyna said...

nanti nk buaaaatttt ! tQ ena..dl eina buat tak bape lawo..nk try nnti, jd lawo cam dlm gmbr tu tak..hehe..

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

doh guane gamok
gi situ makann..gi sining makanan..
adui lapor lapor...lapor mate kate org..huhuhu

ehem2..pandai mek na masok *ayat ni kene sebut loghat ganu deh*

umialya said...

tngok bergedil ena ni, teringat soto.. kena buat ni, tgu le hari mg. (sib baik le zaman ngidam udah berlalu)

Qaseh said...

best2..suka makan begedil tp bulan puasa ni xsempat lagi nak buat.

ardinihumaira said...

dni suka begedil kak... kalo dapat begedil, 10 bijik pon habis kat dni ;p

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Nampak cam senang jer..Nk cuba gaklah buat nnt..blh d jdkan rujukan lah n3 Ena ni.. :)

MAMASYAZA said...

akak kalo nak buat bergedil ni, anak2 lebih suka letak isi ketam. depa tak suka letak daging atau ayam. rasanya pun ok

~aSHa~ said...

wah senang je...tapi tu la...ehehe asha ni bukan reti...thanx ye ena...bestnye....dan thanx buat entry khas ni..sori lambat tau...sori sori sori