Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Tuesday, 17 August 2010

Adakah Kami Zalim???



Salam..


Selamat pagi.. 


Pagi ni nak citer sikit... sikit jer.. hehehe... tadi pagi kan.. tengah lengah cuci pinggah mangkuk lepas makan sahur tu.. tiba2 muncul la makhluk  halus. Eh! makhluk halus leh nampak dek mata kasar ker? ekekeke.. pandai je ena wat citer pepagi... 


Yg muncul tu adalah si Lipan bara. huhuhu.. meremang tengkok bila ternampak benda alah tu.. serious.. terus terjerit la jugak.. terus sesi nak menyiapkan cucian terakhir terbengkalai.. Hubby yg dengar tu terus la tanya kenapa? Sambil wat gaya geli geleman tu (sila bayangkan.. hahahah) dan sy pun cakap dan suh hubbby tengok sendiri.. Bila hubby tengok.. dier pun mengucap panjang.. Hubby terus amik benda apa tu.. ala yg buat sembur lipas tu..


Sy cakap la.. eh! pakai tu jekkk... mati ker bende tu nanti?? serious memg pk nak nyah kan aje mende alah tu sbb kewujudannya amat merbahaya!.. di buatnya terjumpa oleh si Irfan yg tak reti takut apa tu.. silap2 irfan leh p pegang pulak.. sedangkan benda tu berbisa kan!.. 


Hubby kata dier pun geli gak.. nak bunuh dengan cara mengetuk sampai lumat pun susah sbb mende tu dok dalam sinki.. camno? abis roboh kanggg.. ngeeeeeeeeeeee... So, hubby spray jer.. tau2 jer dah terbalik dah kedudukan mende tu.. selelunya kalau dah terbalik u dah mati( ntah2 idup lagi..huhu) la kan!..


Tapi sy still lagi dok terbayang2 kat mata ni.. huhuhu.. sy nie memg ngeri skit kalau jumpa makhluk yg berkaki banyak mcm tu.. terasa mcm dok merayap je kat badan kita.. haihhhhhhh!!!



NOTE: Ada juga rasa bersalah dalam diri sbb dah bunuh mende alah tu wlaupun bukan dari tangan sy.. tapi kalau dibiarkan hidup takut pulak.





17 Ulasan:

ardinihumaira said...

serius.. dni pon geli. tapi dalam setahun ada mimpikan makhluk tu. tak tahulah kenapa.. huhu...

duk rumah lama dulu cam dah jadi rutin jumpa dia kalau hujan. eiii trauma dua 3 hari terbayang mekluk tu je. eiii eiii geli kak.. geli.. selalu dni pukul lumat je dia.. huhu

eMMe said...

mcm ner ade lipan? umah Ena setingkat ek...kalo umah atas tanah ni, lipan tanah la tuu..heheheh...

☆ lieya latif ☆ said...

ish ish takut ar ena....lieya dulu mase kat kg selalu gak lipan masuk....lagi2 kalo lepas hujan.....mmg ngeri oooo.....better bunuh ena...kalo kite buang kat luar pun, takut2 nanti die masuk balik atau ke rumah org lain.......

MrS. F!zA said...

kak, msm kt kpg dulu selalu sgt jumpa..smpai lalu tepi nenek ngah tido.. yg tak t ahan nya mula lalu sekor dah ketuk matai..tiba lalu lagi sekor... atok ckp jantan betina.. ntahla kan..nasib nenek tk kena gigit..

pastu hari lain plk ada la dia masuk rumah tk sempat ketuk dia lari.. pastu terus hlg..bila atuk nak pakai kain pelikat tetiba kena gigit..rupanya dia duk kat kain atok..cian gile kat atok..smpai hmpir demam gak yela sbb yg BESAR PUNYA LIPAN tu..

zue @ annaleeya said...

lipan tuh kan berbisa... xpe la klu kita bunuh... nnti digigitnya anak2 kan??? lagi kita susah....

akak dlu masa peknen anak sulung penah kena gigit lipan... lipan beso tau ena.. smp demam seminggu... masa tuh takut sgt jadi ape2 kt baby kan??? sib baik x ape2... somi akak pon bunuh gak lipan tuh... yerlah takut besok2 dtg lagi gigit kita kan???

Nur Hawa Mohd Zin said...

hari tu nenek awe kene geget lipan kak...bawak pergi inject ngan doktor bagi MC...tapi ada binatang yang diharuskan bunuh demi keselamatan kite macam lipan ni...tapi kalu kite jalan-jalan tibe2 nampak semut depan mata...jangan pijak..cube elakkan..

norhaizan said...

nor dengar pun meremang bulu roma...eeii..geli...takpe kalo bunuh pun, mcm kita bunuh nyamuk gak la kan...binatang2 tu kan berbisa dan berbahaya...

Dilla Ady said...

kalau binatang berbisa camni boleh ena kite bunuh..lagipun die leh mendatangkan bahaya pada manusia kan..

teringat dulu sorang kawan, mak die terkena gigit ngan lipan nih mase tido..mak die ckp beranak pun tak sakit camni..bayangkan la betapa sakitnye bisa lipan tu..

bahaya pulak kalau bebudak tak tau n buat main ngan lipan tu..

aiDieNa said...

Kat bilik air umah akak pon banyak mender tu.. beranak pinak.. setakat nie jmp yg kecik² jer.. yg sederhana besar pon ada.. jirus ngan air jer.. tak pernah bunuh..

MAMASYAZA said...

akak dah selalu sgt jumpa lipan bara tu. selalunya kalo cuaca panas, lipan bara ni selalu jumpa kat dalam bilik air, masuk minum air kot. akak pun geli, tapi apakan daya, demi keselamatan anak2, akak gagahkan jugak bunuh binatang tu.

rATu kEBaYA said...

mmg geli.. tapi kalau dalam keadaan yang membahayakan memang outlah binatang tu...

Ietams said...

lipan tu bahaya juga.. berbisa

~~*Lady Salwa*~~ said...

tak pa, binatang berbahaya boleh je bunuh... hehe

*lipan tu mati bulan posa, ok gak... hehe (jgn marah aa, lawak je..)

sal pun cukup geli ngan binatang berkaki banyak ni. esp ulat gonggok... seram...

nurulazham said...

AYARRKkk...
nurul pon terasa geli geleman mcm merayap2 kat badan ni ha..
xpe..bunuh binatang berbisa diharuskan...

LyNn HaMzAh said...

menakutkan la...lynn memang x berani nak bunuh sendiri...apa apa pun mesti minta hubby gak bunuh...walaupun lipan kecik...

~~ciklinn~~ said...

anda tidak kejamm kalu ciklinn pun wat benda yg sama.. huhuhhu..... takoottt

mrs.ecam said...

eh samo la ngan aku...mmg geli gelemen klu nmpk lipan...lg2 klu bpk lipan...dl ms kcik2 klu time ujan kompom lipan bnyk naik atas umh....ms tu mmg stenbai parang or kayu nk ketuk lipan tu...die geget sakit woooo...huuuuuuuuu