Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Wednesday, 25 August 2010

Ada Sesapa Yg Tidur Berdengkur Tak??


Hehehe.. mrmm.. nak share pasal dengkur pulak la.. ramai rasanya yg ada masalah nie.. Malah kanak2 pun ada kan!.. bahaya juga tau dengkur nie, bukan leh wat main2.. 





Berdengkur adalah bunyi bising semasa bernafas, apabila sebahagian daripada saluran pernafasan atas seseorang tersumbat. Ia berlaku apabila terdapat sekatan pada aliran udara di dalam saluran pernafasan di bahagian belakang mulut dan hidung seseorang.


Bunyi itu dikeluarkan apabila tisu di bahagian atas saluran pernafasan bergesel dan bergetar di antara satu sama lain. Berdengkur bertambah kerap mengikut umur dan biasanya tidak membahayakan.



Sebab-sebab Berdengkur

Lemah otot-otot pada lidah, lelangit lembut dan tekak.
Apabila otot tidak tegang akibat arak atau ubatan yang menyebabkan otot lemah, lidah akan tertolak ke belakang, menutupi aliran udara atau otot tekak tertarik masuk ke dalam tekak dan menyekat salur pernafasan atas.

Tisu tekak yang besar dan tebal.
Kanak-kanak yang mempunyai tonsil dan tisu adenoid yang membengkak selalunya berdengkur. Termasuk juga orang yang berlebihan berat badan dan mempunyai leher yang pendek dan besar.

Lelangit lembut dan uvula (anak tekak) yang panjang.
Uvula yang panjang akan mengecilkan rongga pembukaan dari hidung ke tekak. Getaran yang berlebihan dari tisu ini akan mengakibatkan dengkuran.

Saluran pernafasan tersekat.
Hidung yang tersumbat dan sukar bernafas menyebabkan individu lebih kerap menyedut udara untuk bernafas. Ini mengakibatkan ruang vakum yang berlebihan di dalam tekak, dan mengakibatkan tisu tekak yang lembut tertarik ke dalam dan mengakibatkan dengkuran. Antara sebab lain adalah batang hidung yang bengkok, polip dan jangkitan sinus.



* Komplikasi


Wanita sanggup melakukan apa sahaja termasuk pembedahan untuk mengatasi masalah ini. Selain mengganggu keharmonian di bilik tidur, ia boleh menjurus kepada pergaduhan hingga berlakunya perceraian terutamanya apabila si suami tidak boleh bertolak ansur dalam perkara ini.

Sebaliknya, berlainan bagi wanita yang semula jadinya bersifat pemaaf kerana mereka lebih bertolak ansur terhadap suami yang berdengkur.

Biasanya masyarakat selalu memandang ringan kepada berdengkur. Walaupun berdengkur ini dilihat tidak serius tetapi sekiranya ia tidak diubati akan mengakibatkan penyakit lain seperti sleep apnea yang menyebabkan kegagalan jantung dan angin ahmar.



Dengkur boleh dikelaskan kepada tiga peringkat :

* Peringkat pertama - berdengkur yang ringan dengan 4 atau 5 kali dengkuran kemudiannya berhenti dan seterusnya diulangi lagi.

* Peringkat kedua - berdengkur yang sederhana iaitu berdengkur berterusan selama 10 hingga 15 minit dan bunyinya yang sama rata.

* Peringkat ketiga - berdengkur yang SERIUS diikuti dengan berhentinya pernafasan sehingga terjaga. Kemudiannya akan menarik nafas yang dalam dan keadaan ini diulanginya secara berterusan. Dengkuran ini dipanggil 'sleep apnea'

'Sleep apnea' boleh MEMBAHAYAKAN DIRI dan memerlukan rawatan selanjutnya.




NOTE: Anda diperingkat yg mana???



Diagnosis

Bolehkah dengkuran yang kuat disembuhkan?

Pendengkur yang TERUK ialah mereka yang berdengkur pada mana-mana kedudukan atau mengganggu orang lain, sepatutnya mencari khidmat nasihat perubatan bagi memastikan keadaan itu bukanlah masalah 'sleep apnea'.

Pakar Telinga, Hidung dan Tekak akan memeriksa hidung, mulut, tekak, lelangit dan leher pendengkur. Kajian semasa tidur yang dilakukan di dalam 'makmal tidur' perlu bagi mengenal pasti tahap keseriusan dengkuran dan kesan kesihatan ke atas pendengkur tersebut.



Rawatan

Rawatan adalah bergantung kepada diagnosis yang dibuat. Pemeriksaan akan menunjukkan dengkur adalah disebabkan oleh alahan hidung, jangkitan, kecacatan atau masalah tonsil.

Rawatan diberi mengikut sebab-sebab yang dikenal pasti.



Pencegahan

Petua untuk mengurangkan dengkuran :

* Kurangkan berat badan jika anda mengalami masalah berat badan berlebihan
* Kurangkan pengambilan arak atau ubatan yang mempunyai kesan mengantuk pada waktu tidur
* Cegah pengambilan tranquilizer, pil tidur dan antihistamina sebelum tidur
* Elak pengambilan arak sekurang-kurangnya 4 jam dan mengambil makanan berat atau ringan dalam tempoh 3 jam, sebelum berehat
* Amalkan tidur pada waktu yang tetap setiap hari
* Utamakan posisi tidur mengiring daripada posisi terlentang
:: Tinggikan kepala katil anda lebih kurang 4 inci ke atas supaya posisi kepala lebih tinggi dan lidah tidak tertolak ke belakang






~ TIPS dari : INFO SIHAT ~


NOTE: Jangan Ambil Mudah dengan Dengkur yeh!!




10 Ulasan:

Redbloodsnow said...

haaa zie bile terlampau letih, baru kedgran dengkuran zie taw kak ena..hehe.

nice info nih :)

~~*Lady Salwa*~~ said...

sal biasanya kalau selsema or letih sangat tu mungkin la kot berdengkur... hehe

faris kalau tengah selsema memang berdengkur... sian dengar...

LYaFRINA said...

huhu..
lya xtau la bdengkur k x.. rasanya x..
tp fain kata.. masa lya skit dulu.. nafas lya mcm sekat2..n bbunyi mcm dengkur.. mcm org xleh nafas... time tu mmg lya nmpak nyenyak. mybe krn tlalu ltih..

Mama Hanim said...

info yg bagus..tq ena..

eMMe said...

mE baru tau me ade dengkur time tidur, disedari bile kite dah duk berdua, so, satu hari dia ckp me Dengkur, me tak pecaya, mati2 tak percaya, skali dia rakam dgn HP canggih dia, me malu sampai menangis, mr HuB ckp, its Okey, tapi tu la, ade gak baca tips nak hlgkan dengkur...hahaha...

rATu kEBaYA said...

saya memang berdengkur.. semenjak faktor badan dah mula membesar ni.. huhuhu..

Nur Hawa Mohd Zin said...

abah awe berdengkur kak..kalu berkumpul sedara-mara berlawan-lawn berdengkur...hehe

norhaizan said...

wah..nice info...
nor tak berdengkur kak..tapi kdg2 sedara ckp derang dengar nor bercakap masa tidur..hihi..ni kes lain plak kan..ehheh

farhana_aziz said...

huhu..hubby kata sy b'dengkur.tp xkuat.kadang2 je.hehe..

armouris said...

lagi info tentang dengkur di SIHAT SELALU - Tiga Peringkat Dengkur