Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Wednesday, 14 July 2010

Betul Ker Erk?



Salam.. 


Dah sarapan? owh.. puasa.. Alhamdulillah.. Skrg memg ramai yg mengerjakan puasa sempena bulan Syaaban nie kan!.. Ada juga yg menggantikan puasa.. Tak kisah la.. semua tu adalah latihan pd bulan Ramadhan yg bakal menjelma.. Sekejap je masa berlalu.. Kadang rasa terlalu pantas sehingga tak terkejar.. (yer ker?)

Mrm.. bukan itu yg sy nak share pagi nie.. bukan juga membebel tapi sekadar mengingatkan diri sendiri. ;D


******************************************


Sy ada terbaca sebelum nie mengenai khasiat meminum kopi. Tapi ada juga kekurangannya. Maaf sy lupa sy baca kat mana.. huhu.. cuma yg sy masih ingat adalah kopi boleh meneutralkan ubat2an dan juga apa saja supplement yg kita ambil sekiranya kerap di minum.  Maknyanya bila minum kopi ubat2an or supplement yg kita ambil tidak memberi apa2 manfaat atau tidak berkesan pd penggemar kopi. Betul ke yeh? kawan2 tahu ker pasal nie.. ker sy salah faham.. 


Sy sebenarnya salah sorang penggemar kopi, sy akan meminum setiap pagi atau dalam sehari mesti ada sekali.. kalau tak, sy akan jadi lemau mcm orang tak makan sebulan. Sy bukan lah minum kopi pekat ker apa, tapi apa2 minuman yg berasaskan kopi contohnya pearl cafe, coffee fyber, nescafe, radix dan apa2 aje la.. janji ada rasa kopi. 


Dalam masa yg sama sy ada juga mengambil supplement tapi bukanlah diambil bersama kopi, sebaliknya selepas 2 hingga 3 jam la.. tapi sy rasa macam tak berapa nak rasa kesan supplement yg sy ambil tu.. adakah sbb kopi? 


Agaknya apa pendapat kawan2.. mai la share kat sini.. ;D




11 Ulasan:

~~*Lady Salwa*~~ said...

tak tau nak kata. sal kurang sket nagn kopi nih...

tapi yg sal pernah baca la kan, tak tau la betul ke tak... kopi boleh menyebabkan payu**ra kita mengendur... hehe... (terlari tajuk lak...)

tapi mungkin betul la kot sebab semalam sal ada pi ceramah kesihatan. katanya kalau kita minum minuman bercafin ni, kata la 1 cawan kopi, 3 cawan air akan hilang dari badan kita... herm... ntah la...

Dilla Ady said...

dilla pun bukan penggemar kopi..takde pun takpe..lagi kalu mmg btul2 kopi tuh..kalu nes ke leh lagi layan..

lagipun dilla penah terbaca yg secawan kopi tu ade beribu racun la kalu tak silap..dalam mingguan wanita ke kat mane ek..tp tak pasti la..cume sbb terbaca tu, makin la membantutkan niat nk tanam rase suke kt kopi nih..

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

kita suka nescafe..huhuh klu bleh hari2 nak kena minum nescafe o ais..tapi since mengandong nie..en shukri xkasi minum...klu minum pun curi2 jerk..kat opis..heheheh dia xtaw...

ita cutevirus said...

ena,
kalo ikut pengetahuan ita la kan (tak semestinyer betul) kopi memang boleh menambah tenaga seharian kite...
tp, bagi orang yg kene amek supplement @ ubat²an, tak digalakkan utk minum kopi... sebabnyer kopi @ minuman berkafien tu akan membunuh sume zat² yg dibawa oleh supplement tu...
ita tau pon dari doc yg pernah merawat ita ler...

~aSHa~ said...

rasanye kafen tu byk la ena...

so kalo boleh kurangkan lagi minum kopi tu...seminggu dlm 2-3 kali ke....

Mama Hanim said...

kafein tu yg bt jd mcm ketagih.. ada gak kwn yg suka minum kopi tp slalu sakit kepala.. doc suh kurangkan ambil kafein..

Nana said...

saya puasa arini hehe wat pose ganti
yang saya tau klw makan ubt kena makan ngan air kosong xleh air manis2 nanti ubt tu xefek

MrS. F!zA said...

huhuhu.. kopi yg kosong takde sinergi ngan herbabyk kafein tu kot yg pening pale ..huhu

fiza amik je supplement ngn kopi radix ok je.. bertenaga..nan ado rasa2 letih sejak amal radix..huhu

☆ lieya latif ☆ said...

lieya pun suke kopi ena...tapi takleh minum selalu sgt,nanti naik kat kepale..sakit wooo!!

Intan Inn said...

salam..erm mmg ader betul nya kalau minum kopi atau minuman tg ader kaffen lebih ubat yg kita makan akan hilang khasiatnye..sbb tue doktor selalu tak galakan kita minum kopi/nescafe masa pregnant... ader juga dgr milo lagi banyakkandungan kaffien...

~Siti Hajar~ said...

sy rasa betul la kak ina, sbb sy mmg pnh baca mcm tu, kopi ni kira 'potong' ubat yg kita mkn tu..

lgpun kopi byk kafien, mmg xbpa elok, cuba try minum byk2 magrain tak?

sy bkn peminat kopi tp pnh bc ttg khasiat kopi ni, mmg lebih kurang mcm tu la, kopi 'potong' ubat..