Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Friday, 4 June 2010

TANDA TANDA KEMATIAN SEDANG MENDEKATI


Salam Jumaat.. (^_^)


Pg ni nak share mengenai tajuk n3 tu.. Sy dapat petikan ni dari SINI. Mai kita renungkan bersama ye.. =D. Terima kasih kerana sudi kongsi petikan ni ye..


Tanda-tanda 100 hari sebelum hari mati

Ini adalah tanda pertama daripada Allah s.w.t kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapun, semua orang Islam akan mendapat tanda2 ini cuma samada mereka sedar atau tidak sahaja. Tanda-tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu bermula dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan menggigil. Contohnya seperti daging lembu yang baru sahaja disembelih di mana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar.

Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka yang sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati, maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda tersebut.

Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang manfaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini, maka ini adalah peluang terbaik untuk memanfaatkan masa yang ada dan mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.


Tanda-tanda 40 hari sebelum hari mati

Tanda ini akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini, daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah s.w.t.

Maka Malaikat Maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita, antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi bila Malaikat Maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika.

Adapun malaikat Maut ini ujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.


Tanda-tanda 7 hari sebelum hari mati

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak mahu makan tetapi secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.


Tanda-tanda 3 hari sebelum hari mati

Pada ketika ini akan merasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan dahi kiri. Jika tanda ini dapat dikesan, maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti.

Ketika ini juga, mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit, hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu di mana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.


Tanda-tanda 1 hari sebelum hari mati

Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di bahagian belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokkan harinya.


Tanda-tanda akhir sebelum hari mati

Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah s.w.t yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.



NOTE: RENUNGAN BERSAMA

16 Ulasan:

Mamamya said...

t.kasih kongsi ilmu ni....lieya penah baca kat paper bharian n ada simpan keratannya...utk rujujkan di masa hadapan....tp fakta yg ada kat sini 99% sama dgn yg lieya baca...

eynda said...

Thanks for sharing...

MrS. F!zA@Mama Darwisy said...

akak..pernah gak baca kat buku..masa baca ni terus jd takut..pastu kalo mcm ada2 tanda lbih kurg dlm tanda2 ni mula la pk mati..

Nana said...

tq kak share info...

rynas said...

aahh pernah baca kat magazine. thanks saling ingat mengingati

Redbloodsnow said...

meremang bulu roma zie baca kak. nice entry..memberi keinsafan pd yg membaca ^_^

rATu kEBaYA said...

sungguh meninsafkan.. terima kasih..

Dilla Ady said...

hai ena...sori lame tak jengah blog ena..waaaa...makin cantik la blog nih..

thanks ye ena tuk ilmu yg dikongsi nih...rase takut lak...

nurulazham said...

takutnyaaa....cukup ke amalan ni..huhuhu

Adlina Husaini said...

thanks ena for sharing such a good info, biar baca berulang kali..perlu sebab harus kerap peringati diri tentang kematian

SyidaMislan said...

Omg! amalanku sangat lah kurang, thanks sbb saling mengingatkan...

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

takutnya kak...huhuhu tapi sekurang2nya..kita sentiasa beringat tentang kematian dan amalan kita kan..huhuh thanks 4 the sharing akak...

~aSHa~ said...

gurlp takut wooo....

cik affy said...

nice entry .
bagus untuk saling mengingati :)

chugie said...

insaf.. dengan entry ena ni.

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Takutnyer Ena..
Thx for share the info.. ;)