Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Monday, 14 June 2010

Faham Pun Kamu!



Mata dah ngantuk dah.. tapi masih juga nak ber tenet.. ehehehe.. saje jer nak citer skit.. Sikit? ior lah tuuuuu.. heheh.. Tadi masa kami 3 beranak dah ready nak makan (si adik dah ngap daaa..) si kakak bacakan doa makan macam biasa.. Lepas abis jer doa.. sy tengok la gelagat si adik ngah makan tu.. bukan apa biasa nya budak2 mcm nie yg masuk ke mulut boleh kira ngan jari kalo tak dipantau kan!.. Pastu si kakak pulak tetiba jer marahkan adiknya mcm nie:




Kakak: Irfan, kenapa dah makan? tunggu la abah dulu.. (sambil mata pandang ke arah ummi harap ummi tolong suruh irfan tunggu dulu)



Irfan: Tak nak la..  @&@&@&@&.. makan lah kakak.. @&@&@&@ abah tak de!! (irfan pun faham abah dier tak de.. tu dier suh kakak dier makan)  sambil terus ngapppp!! (bahasa melayu campur jerman.. heheh) (irfan dah boleh dah cakap tapi bahasa rojak la)


Kakak: Ummi, tengok irfan nie.. dier tak nak tunggu abah dulu.. ummi pegi la panggil abah tu.. anis dah nak makan nie.. 



Ummi: Kakak, abah kan tak de kat umah.. tadi kan ummi dah bgtahu abah kan tak balik malam ni, abah pergi kursus!



Kakak: Owh!! yerla.. tadi ummi dah bg tahu.. anis lupa pulak! ok la irfan.. makan la makan! (pd hal adik dier dah separuh jalan dah makan.. hik hik hik) pastu si kakak pun makan la.. 


**********************************************


cerita 2

Sy tengah solat dah tahiyyat akhir, tiba2 bunyi hp.. pastu bersambung dengan tel umah pulak, terus dengar si kakak jawab sbb pintu bilik terbuka dan sy dah pun siap.. huhu.. tak khusyuk weiyh!!


Kakak: Assalamualaikum!!



Abah: (jawab salam la kot!)


Kakak: Ummi semayang.. kejap ye abah! pastu....



Kakak: dah makan dah!! (owh.. abah dier tanye pasal makan rupenya) Abah g mana? Kursus ker? biler abah nak balik nie?.. owhhhh.. kemain panjang lagi oooo nye tuyh! masa tu sy dah berdiri depan kakak. 



Kakak: jap ye abah, cakap ngan ummi pulak, ummi dah siap semayang! Ok abah bye!!



Lepas sy dah letak telefon, si kakak cakap mcm nie pulak:


Kakak: Ummi, betul cakap ummi tadi abah pergi kursus dan abah tak balik malam ni


Muke Boring!!


Moral of the story: Anak2 kena tahu kemana ayahnya pergi dan kenapa tak balik rumah.. Sbb selalunya mcm mana pun abahnya akan balik rumah dan ada bersama masa nak hantar dorg ke rumah pengasuh setiap pagi dan balik (ada juga waktu abahnya tak hantar mcm nie sbb ada urusan lain).. Tapi si kakak tetap akan bertanya berkali2 kemana abahnya pergi setiap hari tak kira pagi, petang, siang or malam. Anak2 mungkin tak kisah bila abahnya tak de di hari sabtu ahad mungkin sbb dah biasa tapi hari2 bekerja rupenya anak2 perasan juga bila salah sorang tak ada. Pastu mesti bangun tido nanti dier akan tanya soalan yg sama juga.. hehehe..




15 Ulasan:

hajarus said...

alololo pandainyer kakak... ;d

Ena said...

hajarus,

heheh.. tu la hajar, memg si kakak tu.. penat nak jawab sokla dier.. hehe :)

@#$% MummyQis %$#@ said...

Pandainyer c Kakak nih...
Byk jer soklan dia kan..
hehe.. Sian tgk muke dia boring.. ;)

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Oooppss...Ena..jgn hairan..tu ID blog Contest Lily..Lupa nk Sign Out plak Td.. hehe.. :D

MrS. F!zA@Mama Darwisy said...

kaka dah bape tahun umor? pandai dah ni..ada ciri2 budak bijak.. hehehe

Redbloodsnow said...

a'ah kak ena. tol tuh. anak² mmg kene tahu kan. alololo..muke boring yg comel ah..hehe

aiDieNa said...

Seronok melayan budak2 dah pandai cakap nie sebenarnya.. seronok nak tengok dorang explore akal dorang.. kadang2 kita yang kalah tak tau nak jawab apa kan.. hehehe

Semalam En. Ady balik lambat.. tu pon berkali2 dorang tanya.. sampai malas nak jawab.. hahaha

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

cutenye..sonok kan bila anak dah paham bila kita cite apa2..

betul2..sy setuju. at least dia tahu kenapa abah dia takde..

cute je muka boring..eheheh

anak abah ni..risau abah dia tak makanlagi..gud gurl..:-)

~aSHa~ said...

anak girl lagi manja dgn abah dia kan....kalo nak tanya tu sampai puas hati...selagi tak puas hati..selagi tu bertanya..

ena...kakak sama je dgn si danish..kalo sebut oooooooo tu pjg je...nampak mcm faham benar la...lepas tu tanya lagi..ehehehehe

sweet membesarkan anak2 ni...kadang2 la..kadang2 naik hantu gak jadi nye kita...ehhee

zue @ annaleeya said...

heheh.... chumel kakak wat muke gitu... bdk tgh membesar mmg byk ckp... kdg2 tak terlayan... penat menjawab... tapi slagi kita tak jwb, selagi tuhla duk mengomel... hehe... sonot tgk perkembangan anak2 nih...

MAMASYAZA said...

samala cam anak2 akak, kalo en. abah tak ada, muka pun monyok semacam ja, busan agaknye asik kena tinggal aje, kengkadang tu time nak tdo, mula la siratu tu menangis, rindukan abah dia

~Siti Hajar~ said...

kak anis ni rapat dgn abahnya kot, tu yg semacam je bila abah xde, si adik munkin xbpa faham lagi....bagus la kak anis ni, bijak..

k.ena layankan ajalah pertanyaan anis tu, seronok anak2 byk cakap ni walau letih kita nak menjawabnye..

Dilla Ady said...

alahai cam sian lak ngan kakak bile die asek tanye mane abah tu...mungkin die rase lain kot bile someone in the family missing..

jgn kate budak2...mak budak nih pun tak suke bile hubby kuar umah malam...padahal gi main futsal jek..huhuhu..

rase lain bile tak tgk tv sesame la..

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

alolo si kakak tue rindu dekat abah dia la tue gamaknya tue...tapi memang pun kan kak..kita kena terangkan kat anak2 baru la diorang paham...

Fieza79 said...

ni mesti manja sgt ngan abah...bkali kali tanya soklan yg sama..rindu agaknya...

cam tu la anak2 suka kan tnya soklan yg berulang2 tambah2 satu2 benda yg dia tak puas ati tu mesti nak tanya2 lg...