Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Monday, 3 May 2010

Pernah Makan Mende Ni?


Hehehe..

Kawan2 pernah makan tak keropok buah belinja (betul ke panggilan buah ni ekk?). Betulkan sy ye kalau ada yg tahu.. ^_^ Sy dapat dari MIL yg bawa balik dr Acheh 2 ari lepas... Kat tempat (M'sia) kite pun ada juge kan.. tp mungkin susah nak jumpe.. ker sy jer yg jakun ekk? ekekeke.. 

Nie la ghupe keropok ni lepas di goreng.. Cepat hangus kalau leka.. Sy pulak memg masak suke kalo kasi kuning2 camtu.. Rasenye2 lemak tp ade pahit2 sikit.. Bg yg tak suke ngan rasenye mungkin tak suke la makan!.. sy? makan aje.. muehehehhe..


24 Ulasan:

MrS. F!zA@Mama Darwisy said...

tak pernah mkn pon.huhu.. rasanya kopok yg nipis2 mmg cpt hangus kan.. selalu grg kopok hangus..hehe

mamalieyna said...

tak pernah dgr pun..ketinggalan tullah ai nih..hehe..cam best je kudap2..! :)

~aSFaLiZa~ said...

sedap gila keropok ni walaupun pahit

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

oo belakang umah sy bersepah pokok dia mek na

nak dpt sekeping mcm yg mek na goreng tu..huihhh mmg jenuh

tapi skang dahade alat2 canggih
so cepatla dpt hasilnye

LYaFRINA said...

pernah.. rasa pahit2..tp best..
org trg panggil kepok ninja...

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Lily suke mkn tu..
Maybe kopok tu dari seberang kut kan..
Koz klu makcik lily dtg dari indon mesti kopok tu x ketinggalan..
Rasa dia pahit2kan.. :)

NOORWAHIDAH MOHD RIDZUAN said...

sedap tu walaupun sedikit pahit bila dh makan banyak.he..he..

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

keropok nie pemes kat indon..rasa pait2 skit kan...tapi klu leka2 makan cam sedap pun ye jgak..hehehehe

kella said...

ohh... itukah namanya! penah makan aje.. tapi tak pernah tahu namanya..
kopok je la..

ita cutevirus said...

ena,
bukan ke kat ganu pon ade jual kopok melinja ni??? kitorang slalu beli kat pasar payang bile balik ganu...
dari ita kecek lagik... kakak ipar ita yang dok kuala berang pon slalu belikan kitorang bile die balik kampung....

ita suke kalo kopok ni disira gula... lagik sedap... lemak pahit manis...

AYU IDRIS said...

Ala Ena wey...tu kopok peberet akak sejak mn bebudak ribena lagi!walaupun rasa dia pahit2,tapi bila ngap sekali leka habis sebalang!ada org panggil keropok belinjau...ada belinja...yg pastinya rasa dia pahitlah!
P/S : tingat arwah mak yg mmg minat sgt makan kopok ni....

☆ lieya latif ☆ said...

lieya penah mkn ena...selalu beli kat ayam penyet AP kat bangi tu....tapi siyes ar pahit...lieya tak suke heheheeheh

Izan Ishak said...

ena...kopok belinjau ni mmg sedap dan lagi dia pun mahal sbb nak buatnya susah. dulu kat umah izan ada pokoknya tapi kalau nak makan kopok ni kena gak beli, grg sendiri. sedap walaupun pahit!

Nana said...

saya suka makan..kat pasar keramat ada jual.mula2 dulu masa 1st makan xsuka sebab rasa pahit kan tp bila dha kunyah2 lama2 rasa sedap plak

Nur Hawa Mohd Zin said...

sgt suka..org melaka pgl kopok belinjau..org johor pgl..belinjo..hehe..sdp dimkn bersama nasi dan juga begtu saja

IdzaLia said...

lia tak penah makan lagi.. 1st time dgr ni.. hik..hik..

mumyShaneQeisha said...

mumyshane tak pernah mkn n tengok kropok ni.1st time tengok n dengar.hehehe.kalau ada rasa pahit, tak suka makan

Uda said...

tak pernah dengar .. apatah makan.. hehehe memang jakun tul..

iz-AnN عبداللطيف said...

lor...nape ena tak tunjuk rupa yang belum digoreng...nak gak nengok

eT said...

cam xpernah rasa jek..hehe

nza said...

salam ziarah...
keropok nie byk kt negeri johor espclly muar...mmg sedap, lemak2 pahit ckit2.....

dyea irdina said...

kat kg aku kat teganu orng panggil kepek buah cokok...kat johor pun ada tp import dr indon...so aku duk kat trg ke kat jhr ke mmg slalu blay mkn kepek ni,,mmg best...skrng g kat kedai mesra petronas pun dah ada jual paket cantik jer...

Redbloodsnow said...

yumm yumm...w/pun nampak hangus...still gak melior tgk sbb zie antu kopok arr kan. mkn cecah ngan acar..perghhhh!!! Nangis!!!

mrs.ecam said...

salu mkn kepek ni...sye pnggl emping belinja...kt umh kg sye de pokok belinja ni...buah die d rebus pong sdap....klu nk wat emping nie kne tumbuk2 n leyek die...org dl2 pandai la...kt johor bnyk la kepek nie...x caye g la carik...blah2 muar sne lg bnyk....org pngl kopok emping...sdappp...yummy