Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Wednesday, 7 April 2010

Sakitnye Biler Marah!!


Kenapa kiter marah ye!.. Tak marah tak boleh ker? Tak bolehkan kiter nie tak der perasaan marah!.. Mrmm.. tu la bezanya kita sebagai manusia yg lemah.. bukan nabi yg maksum kan!.. Tp tu bukan alasan untuk kiter terus2an melakukan kesilapan dengan amarah kan!..  dan marah bukanlah penyelesaiannya.. Tahu tp kenape masih berlaku?

Entri nie sebenarnye lebih berkisar pd diri sy sendiri.. Akhir2 nie.. sy rase sy mudah rase nak marah.. memg kalau di tempat kerje amarah tu masih boleh dikawal.. dan masih mampu tersenyum walaupun hati sedang memberontak.. masih boleh menyiapkan segala kerja yg diamanahkan..  Masih boleh bersabar kan!

Tetapi.. kesabaran tu.. selalu hilang biler sy dirumah.. Biler datang perasaan  marah tu.. sy seakan terlupa siapakah sy di rumah.. lupa ada anak & suami.. ye!.. kdg2 sy terase amat berdosa bile tidak sengaja meninggikan suara pd suami.. tidak mahu berbuat begitu pun sebenarnye.. tp mengapa waktu itu lupa utk beristigfar.. lupa utk melakukan amalan yg sepatutnya di buat bile marah!.. lupa pd dosa yg sedang di catatkan!.. Sungguh  bermaharajalela syaitan itu dalam diri waktu itu..uwaaaaa...

Keadaan nie selalu berlaku bile PMS hampir menyerang.. sgt sy tidak selesa dengan keadaan nie.. kdg2 sy tertanye2.. kenapa harus sy lalui keadaan nie? Adalah same pd setiap perempuan? Mungkin ya mungkin tidak.. Tp kalo PMS tak dtg menyerang pun ada masa nye marah juge kan!.. hoho..

Maner pergi nye kesabaran sy pd waktu sblm bergelar isteri & ibu.. Pernah mase belum berkahwin dulu.. asben cakap camni " Kiter tak pernah bergaduh kan!(6 bulan pertama kami kenal).. jom kiter bergaduh!..hehe.. "Naper dorg tu bergaduh ye!" mase tu ada pasangan yg bergaduh di khalayak yg mane pompuan tu telah menampar muke lelaki tu.. dan lelaki tu hanya memegang pipinya dan menarik tangan pompuan tu utk beredar dari situ.." kami pun tak tahu kenapa & apa puncanya.. Lepas tu kami ade gak gaduh2 manja.. heheh.. tp tak pernah sampai meninggikan suara..

"Mase dulu2 juge.. amat susah nak marah!! Kalau ade rase sakit hati pun.. selalunye sy masih mampu tersenyum.. jarang melayan rase amarah yg datang menyerang!..  Paling tidak.. sy hanya mampu mendiamkan diri.. Paling teruk pun nangis la.. huhu..tak tahu nak pamerkan rase marah tu mcm mane!! Ye!.. mase tu selalu ingat utk beristigfar..

Sehinggalah ade 1 kes.. sy ada seorang best friend yg memg makan sepinggan, tidur sebantal, segale cerita dikongsi bersama dan sy tidak pernah memburukkan nya.. tidak pernah curiga padanya.. yerla kate BF akn!..tetibe sy ditikam dari belakang tanpa sedar.. hancur luluh hati sy biler sy dapat tahu.. Amat pedih, sedih & kecewa.. tapi sy tidak pernah menyerangyna.. Tidak juge memburuk2kannya..Yg sy ingat waktu tu.. sy hanya mampu menanges..dan bertanye pd kawan2 serumah waktu tu apa salah sy? kami dah berdamai dah lepas tu.. tetapi sy masih ingat apa yg dia buat  kat sy sampai skrg.. Ok, lupakan citer nie..

Skrg baru sy tahu betapa nikmatnya mase belum ada perasaan stress hingga perlu tinggikan suara.. Ye!.. semakin tipis agaknye keimanan sy.. sehingga lalai dengan sikap sendiri..

Cume sy ada perasan yg biler sekali kiter mule meninggikan suara.. akan adalah kedua, ketiga & seterusnya.. Sy tidak mahu berterusan begitu.. 

Sy pernah tanyekan hal nie pd teman2 yg telah bergelar isteri & ibu.. kebanyakkan nya mengaku membuat kesilapan yg same.. Kebanyakkanya tidak sengaja & tidak mahu berbuat begitu... Tp selalu terbabas dengannya.. Lupa pd jiran tetangga biler datang amarah tu.. Luper diri sedang di uji & dihadapan itu adalah sang suami yg menjadi syurga buat seorang isteri.. Astagfirullahala'zim..tidak terluah pun waktu itu.. kenapa ye? sudah semakin jauhkan DIA dr sy? ataupun sudah terukkan hati sy.. kerana bile selalu marah kiter bermasalah dengan hati yg satu itu kan..

Note: N3 nie juge bersambung

16 Ulasan:

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

tue la bila perasaan marah dah menguasai diri..kita sebagai perempuan memang kadang2 susah tuk kawal perasaan amarah tue..nak2 lak bila time PMS tue..memang asyik la nak marah.... (orang memang kaki marah kak..hehehehehhe)

mamalieyna said...

hehe..be cool yee..^_^

eina pun ada gak perasaan tu, tp tak pandai tunjukkan rasa marah..setakad tarik muka adalah..tp meninggi suara takpernah lg..hope takkan dtg! sbb eina ni jenis tak reti nk marah orang..habis2 geram dan marah, penyudahnya eina yang nangis! cam tu la, kesnya bila marahkan suami..huhu..tp kira ok la kan..!

apa2pun, banyakkan istigfar time marah tu dtg eh!

tapi eina dok risau gak, kalo anak dh ramai nnti, mesti marah tu tak dpt dikawal kan..huhu..

baincardin said...

Jom selamatkan harimau! ^_^

mamalieyna said...

uuups..baru teringat, pernah skali masa over tension kt tmpt kije lama dulu..temperature marah tahap maksima! meletop akhirnya! tp tak suka perasaan tu! huhu..

mamamiera said...

zai pon same ena..
kebelakangan ni asikle nak marah..
sejak dah ber'anak' marah ni senang jer dtg.. yg penting kite jerlah.. bleh ke idak mengontrolnye..
kena slalu selawat n solat..
baru tenang jiwa..

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

samala mek na...nak2 bila PMS nak mai
mmg mcm singa lapar pon ade

GRrr....rsa geram ngan diri sendiri. nape jd camni? tinggi suara kat suami pon byk kali..sib baik hubby jenis penyabar dan tolong cool kan sy..

if kami berdua jenis camtu..tataula camne..alhamdulillah dengan jodoh yg Allah ketemukan dengn sy..kerana suami saya adalah org yg paaling sabar yg pernah sy jumpa...

so mek na..mohler kita muhasabah diri..mungkin ade hikmah..mungkin Allah nak uji kita..mcm2..semua terletak pada iman..

Echa said...

takpe ina.. takpe... luahkan je.. kalau tak luahkan marah tu... nanti lagi sakit kan.. sakit hati.. bole bawak ke sakit jiwa... nak marah.. luahkan je...biar lega sket...

Ain said...

mungkin waktu tu banyak masalah yang datang, sbb tu la agaknya kita rasa nak marah kan....

rasa tak puas hati jugak kadang mengundang perasaan marah....

banyakkan bersabar ya ena....

Khairiah Jelani said...

sgt faham apa yg ena rasa..kita sesama pompuan..uhuk2..

Syuhada Kamal said...

ena, sy pun kadang2 mcm ena gak..time tgh stress,lagi2 dekat2 'besfren' nk datang..senang sgt nk naik angin..selalu jd mangsa anak2la..tp pas dh reda sy cepat2 peluk n say sorry..

biasela manusia mmg tak lepas dr ni sume..time marah mmg tak hengat dunia..pastu br menyesal..huhu

yg pasti bab2 marah ni mmg kene blaja kontrol, cabaran yg amat payah nih..termasuk utk sy sendiri huhu..

p/s: tunggu sambungan..:)

♥z@z@♥ said...

marah dlm keadaan kiter x sedar..pastu biler sedar nyesal sgtkan..mudah-mudahan perasaan marah nie berlalu..

thanx kak ena 4 ur support..thanx sgt

Adlina Husaini said...

bila period hormon dan emosi kita tak stabil..badan pun rasa tak selesa especially ada bonus senggugut..

mamaaerish : said...

eb sdg mengalaminyer... mmg sedih esp terkeluar kata2 yg mmg x sedap ... tapi.... hu3

chugie said...

betul tu.. bila marah dh concur the whole body.. abis lah dunia!

saya juga cepat marah.. pastu menangis sendiri..

zue @ annaleeya said...

uisshhh.... bab marah2 nih mmg akak pon kdg2 mmg xleh nak cover jgk... klu dgn anak2, mmg jd tarzan jelah.... hehehe...

klu akak potpetpotpet plak.. suami akak ckp akak nih ketapi xde stesen... hehehe.. sabo jelah...

Me said...

saya pun alami apa yg ena rasa... sgt tertekan... malahan saya lebih teruk.. boleh terbawa2 ke ofis.. bukan marah2 kat ofismate.. but keje tak fokus. ceewahhh