Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Monday, 12 April 2010

KEISTIMEWAAN SENTUHAN

Salam..

Hehehe..

Intro kene la gelak dulu kan!.. ingat tu.. utk kekal awet mude harus senyum dan gelak selalu.. Tp jgn gelak sampai guling2 yeh!.. ekekekke.. Tapi rase mcm malu pulak nak publish n3 nie.. tp boleh la.. Untuk kebaikan bersama.. Raasenyer ramai yg dah tahu pasal nie..

Petang nie nak share sikit mengenai kesitimewaan hubungan antara  sentuhan dan tahap kesihatan yg di beri oleh pakar motivasi yg dah tak asing lagi tu.. Tak perlu sebut kot sbb raasenyer rata2 dah tahu saper kah gerangannya tu.. Tak caya? cube bace kat bawah nie:


  • Seorang suami yang memeluk isterinya untuk sekurang-kurangnya 10 saat setiap pagi akan panjang umurnya lima tahun.

  • Seseorang itu boleh panjang umur jika memeluk isterinya setiap hari kerana pelukan dan sentuhan boleh menyebabkan tubuh manusia mengeluarkan pelbagai hormon termasuk endorfin yang baik untuk kesihatan tubuh.

  • Bagaimanapun, sebagai seorang Islam kita tidak harus lupa ajal dan maut terletak di tangan Allah. Tapi tidak salah mencuba sekiranya baik untuk kesihatan dan perhubungan kan!..

Hormon endorfin adalah sejenis bahan kimia semula jadi yang bertindak sebagai penahan sakit dan mengurangkan keresahan. Jelasnya, selain mempunyai kesan positif dari segi saintifik dan kesihatan sentuhan, pelukan dan gurau senda antara suami dan isteri juga merupakan sunah Rasulullah S.A.W.

Ada kajian di Amerika Syarikat (AS) juga mendapati pelukan suami dapat mengurangkan tahap kolesterol dan meningkatkan kesihatan isteri.

  • Oleh itu suami yang inginkan isterinya menurunkan berat badan digalakkan peluk isterinya lebih kerap, begitu juge lah sebaliknye.. heheh..

  • Hubungan seks dalam penuh rasa kasih sayang juga dapat membantu pasangan untuk awet muda dan berketerampilan menarik.. hoho..

  • Wanita yang mempunyai kehidupan seks yang baik dan bahagia akan lebih cenderung untuk menghiasi diri.

16 Ulasan:

Ain said...

jom kita peluk memeluk....

muahaha....

zue @ annaleeya said...

akak suke klu dipeluk2 nih... bkn utk pjg umur jer... tp akak suker laaa.... hehehehe....

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

if camni..suami kita la yg akan umur 5 tahun lebih muda..sbb dia suke peluk kita..tapi kita selalu larik...muahahahha...

~aSHa~ said...

peluk 10 saat ke 5 saat ehehehe

sbb hUBby selalu ckp..jom peluk 5 saat sat...


oooo agakney ini ar petua ena perut ramping mcm anak dara ye...ehehhehee...ena tak share lagi petua turun menurun khazanah melayu terakhir...

mamalieyna said...

hehe...tiba2 teringat kt umah if abahnye gurau senda ngn kita kan, si ayep mesti pandang2, senyum2 sinis..tmbh2 bila pagi2..cium tgn, peluk cium..hahaha..kecik2 dh cam paham jer..:p

pepun bagus eh, peluk memeluk ni, moh ler kita! ekeke..

Ena said...

Ain,

jom jom jom!!.. heheh

Ena said...

kak Zue..

heheh..

Ena said...

Rose,

samer la kiter rose.. tu yg kuarkan n3 nie.. nak kasi semangat skit nak peluk2 tu.. hahaha..

Ena said...

Asha,

hehehe.. nanti ena wat n3 pasal tu.. ye!.. dah draff dah.. hehe

Ena said...

Mamalieyna,

ekekeke..
samer la.. ana2 ena pulak kalo nak wat camtu nanti dorang pon datang terjah sekali.. jeles wey dorg tu.. hu3x..

~Siti Hajar~ said...

tersengih2 sy baca..

kak ena sy pun ada bt n3 cam tu...hehehe...malu la pulak..

Ena said...

Siti..

heheheh.. lebih kurang pulak yeh!..

shila ariff said...

hehehe...info yg menarik n berguna ni...wat i tak sabar nak stay ngn hubby ni...huhuhu....:P

ita cutevirus said...

pas ni ita nak suh yen peluk kuat² pulak... cepat kurus.. ehehehhe....

Nana said...

mmg klw bole nk peluk tiap2 ari tp jumpe pun 4x sebulan camne nk peluk tiap2 ari?peluk bantal je la hahaah

Siti said...

ni mmg wajib print pastu bagi kat papa...hahahaha