Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Thursday, 22 April 2010

Apa Nak Buat Di Malam Jumaat?

Salam..

Sempena malam nie, malam jumaat.. sy nak ingat mengingati ngan kenkawan..  Ye, sy tahu ramai yg buat & tahu perkara ni.. tapi sesaje je la nak buat n3 nie.. hihi..


Pasal apa tu ye? mai kiter tengok:-

* Membaca Surah Yasin 

* Lebihkan mase di waktu solat untuk mendoakan kalangan kaum keluarga terutamanya kedua ibu bapa, anak beranak, adik beradik & insan2 yang telah kembali kepada-NYA. Kalau rase surah yasin tu panjang, sedekahkanlah surah al-fatihah sekurang2nya. 

* Bace lah Al-Quran, tak perlu bace banyak2 pun, sependek2 ayat pun banyak pahalanya, lagi banyak lagi lg untungkan!.. itu saham untuk akhirat pulak!!

* kalau dapat bace setiap hari dengan terjemahannya lg bagus kan!.

* Malam2 (siang dan malam) jumaat nie sangat baik kalau dapat bace surah Al-Kahfi. Banyak fadilatnya. 

* Buat sembahyang sunat hajat (tiap2 malam lagi bagus) untuk kesejahteraan hidup di dunia & di akhirat. (lebih baik sekianya dapat pd buat 1/3 malam)

* Buat solat tahajud (tak semestinya di malam jumaat .. malam2 lain pun boleh)

* Solat sunat taubat (yer la.. banyak dosa yg dikumpul setiap hari..huhu)

* Siangnyer boleh la buat amalan sunat yg lain pulak kan!.. ada banyak amalan sunat nie sebenarnya tapi yg nie aje sy ingat.. Kawan2 boleh la tambah kan ye!

^_^

13 Ulasan:

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

alhamdullilah..baru lepas baca yassin...pas tue terus login blog..hehehe..:)...dan terjah kat umah akak..sebab nampak tajuk N3.yang suspend..heheheheh

Nida said...

Alhamdulillah.... ingat mengingati... :)..
Tapi tajuk tu memnag suspen..

ita cutevirus said...

ena,
tazkirah di malam jumaat..
**bagus**

mamalieyna said...

hehe..tajuk mmg suspen.. :p

ingat mengingati ant 1 sama lain..bagus2x..moga kita sama2 dpt menambahkan apa yg terkurang, dan perbaiki apa yang sedia ada..Amin..

Nana said...

sunat merejam setan dimalam jumaat kekeke
tp tu la..xde partner plak nk merejam kekekekeke

Adlina Husaini said...

apa??merejam setan??? wah 1st time dengaq nih..kena rejam selalu nampaknya =))

chugie said...

terima kasih sebab mengingati..

Naura's Villa said...

betul tu..bukan nak wat tut jer kan..

MrS. F!zA@Mama Darwisy said...

igtkan buat pe la td mlm jumaat..hehe..

bagus amalkan baca yassin di mlm jumaat..

zue @ annaleeya said...

bagus ingatkan sesama kita nih..

tp tajuk bikin saspen dik oiii....

mamaaerish : said...

alhamdulillah... akn cuber buat slalu... tq dear... ;p

Redbloodsnow said...

haaa mak zie rajin amalkan salah satu drpd yg atas tuh. tiap² mlm jumaat die bace yassin sampai 7 kali. Anak die nih gakkkk yg pemalas.astagfirrullahal'azim...hehe

鳳梨酥Blue said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社