Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Thursday, 25 March 2010

Demam Lagi Ker? Alahai...

Salam..

Nie nak jawab soklan kawan2 yg perihatin ngan diriku inie.. Chewaahhhh.. Perasan la pulok!! ahaks.. Lately ( dah lame juge pon) anak terune sy tu selalu merengek & meragam waktu tido malam2.. Sblm nie penah dah bawa irfan p jumpe ustaz.. dah ok la pastu.. Tp skrg nie lain pulak.. dulu tu memg nanges betul2.. tp skrg merengekkkkkk jer.. tido pun cam tido2 ayam jer dia.. cam sy juge la kan.. 

Hampir tiap2 malam cenggitu.. Letih omakkk nie..hu3x.. Memula tu ingat sbb cuaca panas, tp skrg cuaca dah sejuk sikit kan!.. pun camtu jugakk.. Pastu ingatkan sakit perut ker, kembung ker.. x der la jugakk.. Tiap2 malam sapu minyak kat perut dier.. tiap2 malam juge urut2 badan dier.. sbb nak kasi dier lena.. x jugakkk..Abis tu camno? uwaaaa.. x tau nak wat per lagi dah.. Memg selalu cakap ngan dier.. "Adik tido la.. Ummi nak keje" lena la kejap.. pastu.. jadi balik camtu.. Adehhhhhhhh... 

Minggu lepas ade bawak si adik ni p check up.. doktor kate ok.. tp aritu doc kate irfan demam sikit.. Then, dah kasi ubat.. siangnyer ok lah.. Kat umah pengasuh pun x la dier tido sepanjang mase.. tido bile dah ngantuk ajer la.. TP biler malam jer jd la camtu juge... 

2 hari lepas sy bawa irfan g klinik lagi (nie belom termasuk bawa si kakak..asyik muke kitorg jer yg p klinik tu)..sbb petang tu pengasuh dier telefon lebih kurg kul 5pm.. katenyer badan irfan panas.. So, dah bawak p klinik, sy tanye la doc tu.. naper anak sy asyik demam jer akhir2 nie.. ade kaitan ngan asthma ker? paru2 dier ok ker? Biler doc dah check.. katenyer ok jer.. cumer demam dier tinggi sikit.. So, just kasi ubat antibiotik+demam+selesema+batuk jer.. Paru2 nyer ok.. 

Tapi sampai arini demamnyer belom baik lagi.. Setiap pg sebelum anta ke umah ibu (pengasuh) deda or x berapa panas la badan nyer.. dier pun x merengekkk.. happy jer.. cergas la.. tu yg sy anta jer p umah ibu dier.. Tp biler belah petang jer suhu badannyer naik.. panas lagikkkk.. Jd skrg sy berjaga or tido2 ayam tu sbb tu la.. Yg tak demam tu sy x tau kenape pulak.. Sampai skrg x jumpe jawapannya.. Ho3x...

Nie haaa muke anak terune yg demam tak baik2 lagi tu..


Alahai.. biler kamu nie nak baik ye sayang!




Si Irfan nie.. ade bantal busuk tau (cam budak lain juge la.. Tp si kakak x der la pulak.. hehehe) Bantal nie di bawa kemana2 aje.. balik kg pun kene bawa.. nak p umah opah kat sini pon dia nak bawa.. dia sendiri bawak masuk lam kete.. hehehehe.. Bantal nie.. Opah dier yg kasi mase dier baby lagi ^_^

Arini si kakak dah batuk2+ selesema lagi.. Adehhh.. Harap2 tak demam dan tak di serang asthma la.. Sbb kakak dah banyak kali tak pegi sekolah sbb tak sihat..

NOTE: Maaf La ye! N3 nie panjang bebenor.. hehehehhe..

30 Ulasan:

MrS. F!zA@Mama Darwisy said...

ciannya kt irfan.. bila anak2 xsihat mak pon trut serta xcukup tido kan kalo merengek je..

cpt2 sembuh ye diq irfan!

demam nak boleh adik lg kot! :D

mamamiera said...

skrg nih mmg musim panas..
mukin dmm sbb tu..
@ pon ade lah yg urat2 yg terpeliot kat badan ke kaki ke.. mane kita tahu kan yg dia x selasa.. biasanye demam yg kejap baik kejap demam, may b lah masalah urat terseliuh..
cuba bwk dia berurut..
dulu heqal pon cam tu.. skali bwk urut dah ok demam kejap2 dia tu.. ;)

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Alahai.. sian nyer...

Moga Cepat sembuh yer adik!!

mama tisya said...

smoga irfan cpt sembuh

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

lahai siannya budak cute nie demam la plak.makan ubat ye sayang..semoga irfan cepat sembuh..amin..

Ieda Al-Habsyi said...

ciannyer dia...minum air badak bagi sejuk badantak pon air kelapa, semoga cepat sembuh ye

~~*Ummi AFD*~~ said...

Alahai, siannya la si Irfan ni... Sebab apa la demamtam baik2 lagi nih...

Faris dulu masa demam tak baik2 sal pi jumpa ustaz gak, mintak air penawar bagi kuat semangat sket... Alhamdulillah la, pastu dah jarang2 demam.

Moga irfan & anis cepat sembuh...

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

adui..tak kebah2 lagi ye..
siannye lah

kita sakit paler juge kan nak mikir pasal anak tak sihat nih
keje pon jd tamo jalan..

musim kot skang ni
tu pasal ramai org demam nih..rafiq pon hampir demam. sy cepat2 ksi ubat
alhamdulillah dah ok

moga irfan cepat cembuh ye cayang...

namakusuraya said...

alaaa cian tgk muka irfan tak sihat.. tapi tetap maintain comey.. (",)... irfan tak sihat kak ina pun tak sihat ek.. hmm sabor... elehh pandai ckp kan.. ntah camner la kalau saya lak esok2.. hehehe (",)

~Siti Hajar~ said...

kesian irfan...demam yer..danies pun kerap demam & xsihat tau, kalu tgk n3 blog hjr yg lps2 mesti asyik2 n3 danies xsihat..

sabarlah kak ena...camtu la bila ada anak kecik ni..anak2 sakit kita pun sakit, anak2 riang kita pun gembira..

cepat baik yer irfan...xlupa jgk kakak anis sama yer..

Ena said...

Fiza,

tu la pasalnyer fiza.. :(

Ena said...

MamaMiera,

Tiap2 malam gak ena urut badan si amar nie sejak dier x leh tido nie.. tp camtu gakk.. hu3x..

Ena said...

Lily,

Thanks ye.. :)

Ena said...

MamaTisya,

Tq ye Mamatisya.. :)

Ena said...

Purplelicious,

Eda, camtu la hu3x..

Ena said...

Ieda,

Thanks .. :)

Ena said...

Ummi AFD,

Tu la pasalnyer sal.. x tau nak per lagi dah..

Ena said...

Rose,

tu la pasalnyer rose.. buntu dah ena nie..

Ena said...

Suraya,

hehehehe..

Ena said...

Siti Hajar,

Mamaf ye.. akak ni banyak terlepas n2 hajar kot.. sori ye.. Thanks .. :)

mamalieyna said...

siannye..kenapa ye ena,,sian tul kat anak camni..sudahnya sian jugak kt si ibunya! mungkin musim yg tak menentu ni buatkan anak2 jap demam jap ok..haish..teruk la camtu kan..

apa2pun harapnya irfan kembali sihat walafiat la pasni ye..

Nida said...

ala kesiannya... Kena bagi banyak minum air kosong, mungkin badan kurang air tu yang deman payah nak baik..

Cuma bagi minum air Yassin, kita berikhtiar Tuhan yang menentukan...

Nana said...

klw tak elok2 juga biasanye org selalu minta air tawar mana tau kan kot2 kena tegur ke..mungkin ramai org zaman moden ni tak percaya klw menda2 kena tegur ni kan, sapa yg tak pernah mengalami sure akn cakap kolot,

saya ada banyak pengalaman dalam ahli keluarga yg ada kes2 kena tegur ni termasuk diri saya sendiri, klw budak2 kecik mcm ni dia mana reti nk cakap apa yg dia rasa kan?

tp pelik juga kan klw dah demam lama2 xelok2 juga elok la ikhtiar cara lain

Izan Ishak said...

irfan ni sama macam twins masa belum cecah 2 tahun. sure demam je... nasib baik dorg xdemam serentak.
**irfan, moga cepat sembuh ye!

zaza said...

moga kedua-dua anak comel ni, cepat sembuh dan sihat selalu.. amin
heheh.. naka dapat adik ko?

Syuhada Kamal said...

siannya irfan..selalu tak sihat yer..ummi die pun kesian gak..

agaknye irfan ni antibodi lemah kot..tu yg mudah sakit n tak sihat..ena tryla bg supplment mcm vitamin utk kanak2 or apa aje yg sesuai..bnyk kat pasaran ni..tp make sure ade klulusan la..

just nk share,sy selalu bg supplemet utk anak2..alhmdulillah diorg jarang batuk or selsema or demam..papepun hope irfan cepat sembuh yer...

Wanie said...

sian Irfan...semoga cepat sembuh..

Sian la kalau budak2 demam...kita pun letih, hati pun tak seronok...

ita cutevirus said...

alahai.. merahnyer bibir irfan.. panas betol...

IrFaN CoMeL said...

siannya irfan..get well soon yer.
klu anak sakit, mummy rasa helpless.
tu yg sy rasa klu my irfan sakit..

Redbloodsnow said...

alololo..cian irfan. bercool cool fever bagai die kat dahi ek..hehehe. tp zie tgk makin comel jek die tgh demam nih kak..heee :P