Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Wednesday, 24 February 2010

Sambungan N3 Semalam

Salam..

N3 arini sambungan dr n3 semalam utk memenuhi pertanyaan teman2 berkenaan arwah kakak . sy stori sikit la ye..

Arwah kakak sy pergi kerana malasah strok dan jantung. Apapun penyakit yg datang cume sebangai penyebabnye sahaja.. Hakikatnya memg sudah tertulis arwah akan pergi pada tarikh tersebut kan!

Arwah, dulunyer seorang kakak yg amat baik, sentiasa tersenyum walaupun sedang sakit. Tidak pernah mengeluh, mengadu penat & sebagainya. Sentiasa mempamerkan wajah cerianya walaupun hakikatnya sedang bertarung dengan kesakitan. Orangnya begitu tabah hadapi segalanya. 

Arwah juga merupakan seorang yg amat baik. Dikurniakan seorang anak lelaki yg soleh yg sentiasa menemaninya walau apa pon keadaan ibunya..Perginya meninggalkan suami, 2 org puteri serta keluarga besar kami. Perginya memg terasa satu kehilangan kerana arwah masih muda (37 tahun) & masih di perlukan oleh kami semua. Arwah seorang kakak yg amat baik. Masih terbayang manis senyum yg sentiasa terukir dibibirnya.

Arwah sudah 6 tahun dengan masalah strok. Manakala penyakit jantungnya juge dihidapi semasa remaja lg. Bukan itu sahaja Arwah juge disahkan oleh doktor mempunyai darah beku di kepala, ketumbuhan di bahagian rahim & tekanan darah yg terlalu rendah.. Malah disaat akhirnya arwah juga mempunyai masalah degan paru2 berair. Tp arwah tidak pernah menunjukkan tanda2 sedang tenat sebelum nie.

Kesakitan dengan pelbagai penyakit tidak  pernah di pamerkan di wajahnya.. Malahan cerita adik yg menziarahinya 2 hari sblm pemergiannya, kakak sempat menyediakan makan tengahari pd mereka & melayan seperti biasa. Kate adik, wajahnya ada menunjukkan tanda2 tidak sihat tp arwah kakak tetap tersenyum & tidak mengendahkan saje dengan pertanyaan adik berkenaan kesihatannya.

Kate Mak juga, sehari sblm kejadian arwah menziarahi mak & nenek yg di jaga mak. Hr tu mak kate arwah memeluk mak, nenek & adik dengan erat. Seolah2 tahu yg arwah akan pergi buat selamanya keesokan harinya. Selepas tu arwah & suami nye sempat pergi ke majlis kenduri sblh suaminya. Pulang dr majlis kenduri itu lah arwah mula tidak sedarkan diri. Arwah di bawa ke rumah mak oleh BIL & Mak, Ayah telah membawanya ke hospital. Pilunya hati seorang ibu bile dimaklumkan oleh doktor peluangnya tersangat tipis.

Malam tu mak hubungi kami adik beradik berkenaan kakak yg telah pun tenat & kami dengan segera pulang utk melihat kakak.

Betapa sebak & sayu nye hati di saat melihat kakak yg terlantar di katil dengan di penuhi dgn segala mesin yg x pernah dilihat pon sblm nie.. Tidak dapat menatap matanya apatah lg senyumannya. Namun, kami sentiasa menemaninya sehinggalah nafasnya yg terakhir. Deraian air mata tidak mampu di tahan oleh sesiapa pun yg berada di sisinya ketika itu walaupun cuba menahannya dr gugur. Berat utk  melepaskannya pergi tp terpaksa kami relakan jua. Kerana DIA lebih berhak mengambilnya kembali. Kami sempat bersama2 menguruskan jenazahnya dimandikan & dikapankan. Lapangnya hati kami bile melihat wajah arwah  yg seolah2 sedang tersenyum & seakan sedang tidur shja ketika itu. Kini kami redha dengan pemergiannya. 

Sy ingin mengucapkan Terima kasih dengan doa2 rakan semua buat arwah.. Moga rohnya di cucuri rahmat olehNYa. Amin ya rabbal alamin.

28 Ulasan:

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

mengalir air mata sy baca ena. sbb sy paham camne perasaan ena bila tgk kaka sendiri terlantar sakit

kakak yg terlantar sakit utk operate ketumbuhan tu pon sy dah nangis. ni kan pulak yg menunggu masa untuk diambilNya

tabahkan hati ye..yg pergi tetap pergi. hanya doa yg boleh diberi..semoga rohnya dikalangan org2 baik...amin

Ieda Al-Habsyi said...

sedihnyer ena, semoga roh dcucuri rahmat, amin..

Cik Anie said...

ya lah.. penyakit tu nak dijadikan sebab mosabab jer,.. hakikat dari dulu sblom kita ader lagi dah turtulis ajal maut di luh mahfuznya.. samalah kita sedekahkan alfatihat utk arwah..

ALFATIHAH....

~aSHa~ said...

Penyakit itu ujian dari Nya...

dia telah diuji oleh NYa...percaya la org yang kuat dan terpilih je dpt menerima ujian dari Nya...kakak ena mmg kuat dan tabah...meninggal pun masih dlm keadaan senyum...terbukti dia menerima ujian dari Nya dgn keredhaan...

hajarus said...

Allah lebih menyayangi arwah... tabah sungguh hati arwah yer kak...
semoga rohnyer aman disana...

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Sedih Lily baca n3 ni Ena..Semoga ena & Family tabah melalui semua nie..semoga roh nya ditempatkan dikalagan org2 yg beriman..Amin!!!

Redbloodsnow said...

sedih arrr. terimbas kembali kenangan time arwah ayah zie meninggal. dahlah tuh zie x sempat nk kucup dahi die buat terakhir kalinya sbb Zie time tuh study kat JB :(

al-fatihah wat arwah akak kak ena n arwah ayah zie gak...semoga mereka berada di dlm golongan yg beriman dan di redhai ALLAH SWT...aminnn

MrS. F!zA@MaMa DaRwiSy said...

sedihnya kak.. sabar ye..bykkan berdoa utk arwah...

~Siti Hajar~ said...

sedihnyer baca n3 ni, hmpr mngalir air mata sy ni..smga arwah ditempatkan di kalangan oleh yg soleh & solehah...amin..

mamalieyna said...

Allah lebih sayangkan dia kan..Awalnya arwah kakak pergi meninggalkan semua org2 tersayang..! sedih bila baca nukilan ena ni..mmg kita kdg2 tak percaya benda2 macam ni akan berlaku..yelah Arwah masih muda kan..apapun semuanya ketentuan Ilahi..moga2 keluarga Arwah dpt menerima ujian Allah ni dgn tenang dan tabah!

Al-fatihah...

mamaaerish : said...

x apa... adalah bahagiannyer tuh nanti... insyaallah... org yg baik nih... mmg allah syg... (",)

zaza said...

salam.. sayu dan sedih saya baca n3 kali ni! Sabar dan Tabah ye ena!

Ietams said...

sebak bacenye Ena,

~~~ kay ~~~ said...

tersentuh....
(airmata akak terlalu murah sebenarnyer)
semoga rohnya di tempatkan dlm golongan org2 yg beriman - amin.

smiley said...

menitis air mata saya bile baca entry nih...

tak dapat nk byg mcmana anak-anak arwah nak meneruskan kehidupan terutama yg masih kecil...

regards,
Triplesmiley

Darkbatman said...

redha dengan segala kententuanNya. y pergi tetap pergi,kenangan yg ade jgnla dilupakan.. Al fatihah.

Echa said...

tuhan lebih sayangkan dia...

Adlina Husaini said...

siannya anak2..mesti kecik2 lagi sebab arwah baru 37 thn..tp kita tak de kuasa nak halang ketentuannya..semoga keluarga arwah kakak tabah hadapi dugaan ni..beruntung arwah, perginya dlm senyum..

ezan said...

Aduh tersentuh rasa hati dan pilu bila membaca, teringat lak pd arwah ayah yg meninggal di icu...

apa pun betul kata ena penyakit tu cuma penyebab dan kita perlu redha...

Alfatihah buat arwah & moga ena sekeluarga tabah...

Ieza said...

sedih tul ni..apapn memang betul..segalanya telah tertulis..semoga rohnya dicucuri rahmat dn ditempatkan dikalangan org yg beriman..Al-Fatihah

Rashid said...

hmm hmm.. begitulah kekuatan yang ada pada dirinya.

Ketabahannya ..

eynda said...

Al-Fatihah buat arwah...sama umur dgn arwah isteri kawan hubby yg meninggal sebab accident hujung tahun lepas...semuanyer dah tertulis kan...kita redha aje...sedekahkan doa selalu utk arwah...moga roh arwah dicucuri rahmat..amin...

Izan Ishak said...

sedihnya hanya Allah yg tau bila izan baca coretan ena ttg arwah kakak kali.
**mmg Dia lebih mengetahui yg terbaik buat hambaNya...AlFatihah.

ainazliena said...

sayu hati mbacanyer..al-fatihah..

ainazliena said...

sayu hati mbacanyer..al-fatihah..

yuyun said...

salam takziah buat ena. bykkn bersabar..

Wanie said...

Sedih saya baca N3 kali nih..Semoga Ena n family tabah yer setabah kakak Ena tuh...

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

:(....teringat arwah kakak saya..sangat menyedihkan...bila baca N3 nie...:(