Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Friday, 19 February 2010

Kene Kacau Ker Ek?

Salam Hari Jumaat

Arini ingatkan dapatlah wat n3 balik kg. Blom lg la nampaknyer Sbb picturenyer nan ado kat PC opis nie. Sumernya kat umah..

Arini Nak citer pasal anak teruna sy pulak. Bukan aper... Lately.. Si adik tu asyik meragam jer waktu malam. Kaper ye? Rasenyer mungkin ader gangguan. Yerla.. pandangan mata kasar kiter x nampak Tp boleh rase kan klu "bende" tu ade. Automatik bulu roma akan naik (lebih baik dr nampak kan!).

Seram jer rase.. Memg adik selalu juge kene gangguan tu. Kdg kesian kat dia. Sedang elok lenanya.. Tetibe jer menangis x hengat punyer (cam org pukul). Menangis beria2 tp setitik pon air mata x de. (Selalu klu nanges cam air banjir jer si adik tu.. hehehe) Bile Abah dia laungkan azan, bacakan ayat Qursi dan Selawat Shifa'  (betul ke eja nie ek!). Baru adik tidur semula.

Malam semalam, kami sampai dari Ipoh tengah malam, selalu En. Hubby akan laungkan azan utk satu rumah. Sementara sy & anak tunggu dalam kerete. Biler dah ready baru kami masuk umah. Kate org rumah akan didatangani pengungjung yg x terlihat di mata kite setelah 3 hari umah ditinggalkan.

Kami balik kg lebih dr 3 hari kan!..Bile dah masuk, pasangkan pula Surah Al-Baqarah. Memandangkan esok (semalam) dah nak keje. Kene la sy siapkan apa yg patut. Mula2 tu En. Hubby tgk tv, x lame pastu dia pon dah tido.

Anak2 pulak memg sampai umah jer memg dah tido. Tinggallah sy yg masih leka membuat keje. Tetiba perasaan takut dtg menerpa. Tengok Jam menunjukkan 1.40am dah time tu. Cepat2 sy siapkan. Tp muka x cuci lg..  Nak p cuci muka dulu la sbb x biase tido x cuci muka. 

Sy terasa ade yg sedang memandang ke arah sy. Jantung berdegup kencang. Kaki rase nak lari jer.. TP cuba sy gagah kan diri dan berkata "Inikan rumah sendiri kenapa nak takut pula".. cheeeewaaahhhh!!!.. Dgn segala mcm perasaan, sy buat2 x tahu jer. Mungkin perasaan sy ajer kan!

Dah siap, terus sy masuk tido.

Jam 3.00am si adik mula menangis, sy ingatlkan dia nak susu sbb selalu nak susu pon nanges juge. Sy p buat susu, mase nak p buat susu tu.. tetibe sy terase meremang jer.. sy buat cepat2. Kasi susu pd si adik tp dier x mahu, menangis lg..tp mate x buka2 pon, sy pon bacelah aper yg patut. Teringat pula air yg dibekalkan oleh ustaz masa di Ipoh (Rabu) lepas.

Kasi dia minum, tp si adik tepis tangan, habis air tumpah, sy tuang lg dlm cawan, kasi juge walaupon sikit Adik tetap nanges. Sy ambil air tu dah sapu ker muka & badannye sambil mulut x henti membaca ayat qursi. X lamer adik mula diam & bile di suakan sekali lg botol susu, baru dia nak minum.. Bile adik dah tido semula, sy keluar bilik dan pasangkan semula surah Al- Baqarah tu sampai pg..

Malam td, adik menages lg.. tp bukan sbb tu sbb dier nanges merengek2,(boleh beza la).. tp sy sendiri pon x tahu kenapa. Check la kat perut maner la tahu klu2 adik kembung ker.. x pulak.. tp dier tetap merengek sepanjang malam td.. sampai sy rase ting tong dah paler arini..
Situasi seperti diatas tu selalu berlaku pd adik sejak akhir2 nie.. kami pon dah x tahu nak buat apa dahhh. Kawan2 penah x alami mcm2 nie?

21 Ulasan:

mamaaerish : said...

tula, aerish pn kena mandi air penawar... baru ok... alhamdulillah la.... ye la benda2 nih kiter mmg x nmpk kan... surah Al-Baqarah tuh so far mmg berkesan pd kami... (",)

Alimaz-Kembara Terasing said...

salam...tak cuba jumpa ustaz kot ada yang menumpang,,,kawan saya penah jadi cenggini...

Ena said...

Eb,
tu la.. kann eb.. bende x nampak nie susah nak kate kan!..

Ena said...

Alimaz,

Baru jer jumpa.. air penawar yg ustaz tu kasi pon banyak lg..

mamalieyna said...

eeii seramnye ena..tak pernah lak sampai cam gitu sekali..cuma anak time mlm je badannya panas, tp kakinya sejuk..takde la merengek2 terlampau..g jumpa org yg pandai bab2 ni..dia ckp arif tertegur..kbtln sblm tu g mandi manda..maybe sbb tu la..elok mak cik tu bacakan apa yg patut, kasi air penawar..eloklah arif pastu..semuanya kuasa Allah kan..

huhu..seram lak citer ena ni, jumpalah kereka yg lebih pakar..kalau perubatan moden tak membantu, cubalah traditional!

hope adik akan kembali as normal! sian pulak adik dan ena! :)

Ena said...

Mamalieyna,

Kitorg baru jer jumpe ustaz rabu aritu.. memg ustaz tu pon org yg dah biase wat perubatan cam ni.. mase kat sane pon adek kene camtu gak.. lg 1 umah (sedara) x leh nak tido sbb erfan menanges jer.. pd hal memula sampai punyer la dier aktif & seronok main ngan kwn2 dier.. siang tu dah ok dah.. tp sampai umah camntu balik..

eynda said...

Kalau tak nak percaya, benda2 ni memang ada....mungkin kena buat sesuatu dlm rumah tu...bacakan yassin beramai-ramai ker...mungkin benda tu ada dlm rumah so selalu la kena ganggu...memang kita rasa lain kalau ada benda2 ni kan...

ita cutevirus said...

hhhmmm...

mungkin jugak la ena...
ena ingat tak kes ena kat langkawi dulu?? benda tu dtg balik ke?? try la carik ustaz yang boleh buang benda tu...

kekadang tu bukan umah kite jadik problem tp, benda tu yang mengikut..

Ena said...

Kak eynda,
tu la kak, dulu mase memula masuk umah tu kami dah wat dah.. paggil jiran2 & org2 surau dtg umah.. bace yasin..

x tau la naper lately mende tu cam dtg balik pulak..

Ena said...

Ita,
kat lgkawi tu kes lain.. bende memg dihantar utk 1 family, yg nie pulak x tau la.. memg penah berubat pon umah yg ena duduk tu.. ok dah.. cumer lately jer.. semacam jer rasenyer.. mungkin dier dtg menjegah time kitrg balik kg airtu.. or ader yg ngikut waktu malam kitorg balik tu.. wallahuaklam..

aiDieNa said...

Biar betul naa.. ikhss.. 2..3.. menjak nie pon bebudak tu tak baper nak tido kat bilik dorang.. ada sekali tu Aisha bangun dari tido nangis².. terus kuar tido kat depan.. pernah jgk kita pukul baper pagi tah.. basuh berak Ainna maser nak pakaikan dia diapers sepintas lalu nampak macam kelibat.. ikhsss... mender nie kat mana² pon ada.. kita ngan dia berkongsi satu alam... kita tak kaco dia.. dia takleh kaco kita..

Budak² susah nak tido malam lately sbb cuaca yg bahang.. panas kan sekarang nie.. think positif jer larrr... ;)

Redbloodsnow said...

uishhh...seram jek ah kak ena. sure nervous giler akak time kejadian tuh kan...

setan nih nk kene hancur ngan ayat kursi agaknya kot...hehe

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

sejak ada rafiq, dah 2 kali rafiq meraung2 menangis esak2. dia jarang nangis
so if nangis ade tak kena la tu
masa balik trg raya haji ari tu dia kena

mak & abg sy yg ustad tu baca bismillah 6, ayat kursi pon takmo jalan
pastu dtg plak ayah kak ipar baca2..
then tuam2 perut dia baru dia diam. bahaya kan benda2 ni
sian tgk depa nangis2..penat tu...

sy, sejak rafiq kene camtu selalu g mana2 selawat dulu. baca ayat kursi, amek ibu jari kita letak kat lelangit pastu tekap ibu jari kita td kat ubun2..itu semua petua org2 tua..menjadi ke tak tu semua kuasa tuhan...yg penting kita berusha kan mek na..

org cakap, ustad2 kat darul shifa' tu ok gak..leh la try sana..

Ena said...

Kak eina,

memg selalu pk tu perasaan jer kak.. tp tu la.. klu nanges cm x kenal diri camner tu kak.. dok goyang2 badn pon x der respon.. mesti la ader yg x kene kan!
tp klu klu ena jer yg raase memg wat x tau jer.. yer la umah kiter kan..
sekarang memg cuaca panas kan!..

Ena said...

Zie,
tu la tp kdg bace ayat2 tu pon x jalan.. kene azan beberpe kali baru ok..

Ena said...

Rose,

camtu ye rose, betul la kan!.. semua kuasa Tuhan yg nak menyembuhkan.. kite hanya berusaha saje..

ainazliena said...

klu petua org tua2..campur daun garuda+minyak masak+bwg merah+lada hitam..sapu kt ubun2..kt pelipat..kening..try ler..insyaallah..

Ena said...

Azlina,

camtu yeh.. Thanks ye..

☆ lieya latif ☆ said...

tu laa kadang2 bende yg kite tak nampak tapi budak2 nampak....cube carikan air penawar ke.....bace laa 3 kul tu buat pendinding bilik atau rumah....

Lynn Nasir said...

dulu ada dgr kat ceramah ttg gangguan makhluk halus ni. yg penting, tuan rumah la yg mesti kerap mengaji Quran dan solat hajat. kalau uzur baru panggil org masa majlis doa selamat.

pastu amalkan tutup pintu & tingkap sebelum maghrib. jgn keluar rumah lewat petang/sebelum maghrib hinggalah habis waktu maghrib. tau kan kenapa? :)

jika buntu, mintalah bantuan org yg pakar. cuma jgn la terlalu b'harap sbb apa yg berlaku adalah dgn izin Allah juga.

sy syorkan ena buat checkup di hospital, mana la tau sebenarnya ada masalah kesihatan kat anak tu. mmg ada penyakit yg "datang" pd waktu2 tertentu je. tawakal okay?

akhir kata dari seorg alim, jgn la berburuk sangka dgn ujian dr Allah. ada hikmah yg kita tak tau.

♥♥syahadah♥♥ said...

gi berubat nabila baru berubat kat kampung hari tu .bukan menangis cam gini tp badan lemah2..