Di sini hanya ada cerita dari rutin kehidupan saya dan orang-orang yang ada sekeliling saya. Apa yang terpapar hanya bicara dari hati yang sekadar buat tatapan di masa akan datang. Tiada unsur menunjuk-nunjuk atau riak. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Asalkan kita tidak memburukkan orang lain sudah!

Thursday, 21 January 2010

DULU LAIN SEKARANG DAH LAIN

As'Salam

Sblm tu..
Arini sampai awal ke opis
Cam Biaser La Klu Ader Kijer kat opis
Harus la Sy melupakan dulu niat nak berblogging
Dlm Ms Yg Samer Blom Ader Mood La Nak Wat N3
N3 sy cuti aritu.. x per kan!!
Sy akan update juge cumer mood blm ader
Huhuhuhu...

Sy Wat N3 pasal nie dulu la yeh!
Citer nyer mcm nie..
2 hr lepas kakak/Anis yg dah masuk 3 minggu 
ke tadika PASTI (jer)
bawak balik buku teks & buku latihan..
Nie haaa buku nyer!!

Buku Nie.. utk kelas biasa.. Ade  
BM, Maths, BI, Sciene & Basic Computer
Semua ada dua2.. kecuali BM ader 3.. Tp dlm nie.. 
nampak semua cam 1 jenis jer kan!!

Buku nie pulak utk waktu aliran agama..
Pun samer gak ader 2 setiap 1 jenis. Ade Asas Al-Quran & Hadis, Menulis Jawi, Bahasa Arab & Peribadi Muslim.. Nie x termasuk buku2 kelas IQRA' ngan buku latihan.


Mai Sy Stori skt yer naper sy kater 'dulu lain skrg lain':

  synak kongsi ngan kwn2 kat luar saner yg mane ader anak2 yg baru mula sekolah TADIKA.. Raser cam banyak jer buku2 nie kan!.. BOLEH TAHAN LA!
Dulu mase sy baru 5 tahun.. blm sekolah lg.. x tau aper2 pasal buku2 sekolah nie.. Bile masuk tadika umur 6 tahun pun.. bl g sekolah, lbh kpd bemain, menyayi, baca doa & pergaulan..Buku teks x der lgsung.. Hya gune kad2 kat tadika jer. Betapa berbezanya dgn pembelajaran anak2 kite skrg nie.. Mcm Asas kompuer & sains.. memg x der dlm scope sek rendah pun dulu.. dah masuk sek Menengah (maser tingkatan baper pun dah luper) baru ader tp skrg seawal usia 5 tahun dah ader dlm silibus kan!.. No wonder la kan.. budak2 zaman skrg nie bijak2 & lhb peka.. kiter pun kalah kott.. huahuahua!!! 
Nie blm lg yg antar anak2 kat Smart Readers ker or tempat2 yg mahal2.. Lau kat saner x tahu pulak mcm maner bentuk pembelajaran mereka. Mesti lg gempak kan! Aperpun bg sy kat maner pun kiter hantar anak2 kiter belajar yg penting adalah usaha & penerapan nilai2 murni tu harus ader.. bkn dr sek shj tp dr rumah juge.. Tanggungjawab bkn terletak pd Guru Sek Semata tp yg utamanyer adlh dr rumah. Saper setuju? angkat keyboard!! heh3x..

37 Ulasan:

mamaaerish : said...

mcm2 skarang kan... dunia makin canggih... kengakadang bila diorg tanya soklan... kiter x terjawab... hik3

Ena said...

Mamaearish:
btl tu eb.. memg kdg2 kite x terjawab ngan soklan2 yg lkuar dr mulut anak2.. hu3x.. kene study balik la camni..

MrS. F!zA@MaMa DaRwiSy said...

btol kak..zaman fiza dulu pon xde buku teks pon..gi tadika byk main..hahahaha..

semua permainan ada..ekeke..

btol, sbg mak bapak kita xboley harapkan guru semta2 utk mendidik anak2 kita, dan jgn salahkan guru bila anak2 xterdidik..guru bersama anak kita hanya disekolah, masa yg pjg dirumah lebih bersama ibu bapak..

zaman skrg ni mak bapak kalo anak wat jahat kene jentik cikit dah balik ngadu kt mak bapak, pastu tambah2 cerita, n mak bapak plk terus gi sekolah buat report..
kdg tu polis pon xleh terima laporan xberasas tu..hahahah..

mcm kt skolah naman.. (pjg plk komen)

rosma said...

kite dh angkat kybord ni..kek ena nmpak x?he3..mmg pong bdk2 sekarang lebih bijak n cepat bijak..perlu pantauan yg lebih ketat.takut sume bab dape bijak..

namakusuraya said...

eee betul la ckp mamaaerish tue.. kekadang budak skolah skrang tanya soalan kite da tak leh jawab.. heheheh.. lum anak sendiri tanya lagi..baru anak buah.. (",)..

QuEeN Of 2 Heroes said...

saya angkat keyboard....!
acah je..haha :p
setuju sgt kak...hihi :)

♥♥syahadah♥♥ said...

buku banyak tu biasa ena..budak skrg mmg cerdik2..

tapi klu tadika agama mmg byk bukulahh...tp jgn bimbang..belajar ikut kemahuan..jgn paksa ok..masih awal

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

kite stuju (sambil angkat monitor)

betul sgtlah tu
mmg bagus..tapi tgk anak buah sy tu..cam siannye balik skolah
dah mcm budak skolah darjah satu
balik je melepehh penat..sbb mcm2 aktiviti kat skolah..ehehehe..

tapi ni semua utk bekalan depa
skang zaman IT
depa pon kene ikut berlari2 bersama..huhuhu

Ena said...

rs. Fiza:
a'a kan fiza.. bg akak la.. kiter sbg mak pak nie tanggunggjawab utamanyer kat kiter.. cikgu cume membantu ajer.. lau anak tu ader mslh ker aper jgn la cepat sgt nak salahkan cikgu.. memg x di nasfikan ader cikgu yg kurg penyabar tp.. klu nak di bandingkan ngan anak2 zaman2 skrg rasenyer cikgu cikgi skrg perlu kuat mental & fizikal.. maklum la dulu lain skrg dah lain!!.. he3x..
x per panjang fiza.. akak suke.. he3x..

Ena said...

Rosma:
Yeya!!.. Rosma angkat keyboard!!Akak nampak nie.. he3x.. over laks!!

Ena said...

Su: he3x.. cam x caye jer sue komen kat sini.. thanks sue.. tu la.. pasal tue.. kene tambah ilmu kebal nie.. kasi power sikit jawapan kiter.. heh3x..

Ena said...

Queen of 2 heroes:
heh3x.. akat wat2 nampak la yeh!.. Thanks yeh!

Ena said...

Rose:
Tu la kan.. Ritu terbeli beg yg agak kecik utk kaka.. maner tau buku teks byk camtu.. kene beli lain la pasnie rose.. kene beli yg beroda la.. dah la tecik jer si kakak tu.. kag tertongggeng lak bawak buku byk2.. he3x.. tp memg kesian la kan.. x padan ngan org.. hu3x..

mamalieyna said...

amboi! siap suh angkat keyboard lak..taknak aaa, kang kena perli, betoi tak betoi budak ni..ekeke..

setuju! dl pandai nyanyi2, main2, berkawan2, g tadika n balik..berlenggang lenggok jer, mana bwk beg! kan3x..

Ena said...

Mamalieyna:
He3x.. x yah la agkt.. ena memain jer tuw.. :P
Tu la kan.. dulu memg melenggang kangkung jer.. tau.. main..main.. & main lg.. pastu nyanyi2.. belajar skt jer.. makan.. pastu.. dah balik kan!.. budak2 skrg.. balik2 jer.. dah ader homework!! bagus2x..

.M.A.M.A.D.A.N.I.S.H. said...

slm Ena..

mmg dah byk berbeza kan sesi pembljran dulu & skrg..skrg ni dah mcm2 ada..

Dulu bdk2 gi tadika umur 5thn..kdg tu smpi 2 thn gi tadika tp result..nothing. Skrg ni..klu umur 5 thn kita dah htr..hsl tu mmg nmpk gak lah coz sesi pembljrn skrg ni rsnya lbh baik berbdg dulu..tak gitu Ena???

azlina said...

salam ena..
pendapat sekupang akk..mmg sbb tu bdk2 sekarang bijak tetapi kkdg kesian kan kcl2 lg dah ada bebanan yg byk..mmg apapun pnerapan nilai2 murni yg pntg akk setuju dgn pendapat ena...biarlah anak menjadi insan yg bukan sahaja berilmu tetapi mestilah berakhlak mulia...ilmu dunia dan akhirat mestilah seimbang..tak mahu kes seperti seoranh pengarah syarikat gergasi membunuh isteri sendiri..sama2lah kita fikirkan kerana mengikut kajian zaman sekarang terlalu ramai bijak pandai di lahirkan tetapi kebanyakan mereka tidak bijak menangani masaalah dalam mencari sahsiah diri....
setuju juga dgn pendapat ena apa2 pun pendidik awal di rmh adalah penting.

Hassan said...

Berhati hati hati.....

*S*A*L*W*A* said...

akak, nampak tak tadi saya angkat keyboar??? hehe

ye, sangat2 la betul. bkn dari segi bahan ilmiah saja, dari semua aspek la dah canggih manggih dunia zaman sekarang ni...

dah tak dak yang merasa susah macam dulu2... hehe. cuma rajin & tak je nak mencari ilmu tu... (",)

Ena said...

MamaDanish:
Btl tu MamaDanish..
He3x.. Thanks yer!

Ena said...

AzlinaDeco:
Tu la kak, sy x nak anak2 sy berjaya kat dunia jer.. biar la seimbang.. yg akhirat tu yg kekal.. klu kiter utama yg dunia jer.. akhirat kelak kiter pulak kene soal.. hu3x.. takut la camtu.. btw.. Thanks yer kak..

Ena said...

Salwa:
Nampak2x.. hehehe..
Thanks yer Sal.. :)

Ena said...

Hassan:
Thanks yer en. Hassan

~aSHa~ said...

PASTI di bawah apa ek? bawah permata jugak ke?

Ena said...

aSha:
Klu x silap la

kak ina kl said...

salam..masa umur 4, 5, 6 tahun ajer canggih manggih..bila masuk sekolah kebangsaan...macam biasa ajer..tapi tenguk jugak iq budak-budak..ada yang cekap ada yang lambat..
tapi kan kalau pandai sajer tak ada adab pun tak guna tau..

Syuhada Kamal said...

betulalah tu..zaman kita tadika..tahun 80an manela ade buku2 teks bagai tu..have fun aje pg tadika..zaman anak2 kita dah makin canggih...terpaksala mencanggihkan diri sendiri gak..hehe

MaszLaVista said...

bercakap ttg smart reader, ai tgh dlm kira2 nak bukak smart reader kt area ampang ni taw kak ena, hari tu joint kusus sia, very de superb..mmg bagus utk kanak2..lgpon bdk2 zaman skrg bijak2..

baincardin said...

mmg dah berlainan...dah byk & mcm² dah berubah.^_^

Ena said...

Kak Ina KL
Tu La kak,biar la seiirng dunia &akhirat.. Thanks yer kak.. :)

Ena said...

Shuhada Kamal:
tu la pasal.. tp kat PASTI tu x la canggih maner lau nak di bandingkan ngan tempat swasta yg lain.. biaser jaer.. tp sy suke.. :)

Ena said...

MAZSLAVISTA:
la yer ker mazs.. dulu memg tingin gak nak antar smart readers.. ingatkan x der transportation.. upernyer ader disediakan.. hu3x..

Ena said...

Baincardin:
Tu la pasal kan..

izan ishak said...

dulu2 mana ada buku2 kat tadika ni. siap rebut ngan kawan2 lg..haha.
tp, itulah..masuk pasti mmg bagus coz silibus dia mmg advance jg.
tp bila dah masuk drj 1, biasa2 aje. cuma kita yg kena advance nak ajar ank kita ni kat umah...

Mawar_berduri said...

budak2 sekarang baru 4, 5 tahun dah bijak mcm 6,7 tahun....hihi..anak millenium

Ena said...

Izan:
anak2 izan anta Pasti gak yeh?
buku2 nyer bagus2 kan!.. harap2 anak2 kiter nie bagus2 juga la.. bkn buku jer..
tu la kene la byk study balik buku2 zaman la nie.. lau x, x tau nak ajar anak camner pulak kan!..

Ena said...

Mawar_berduri:
tu la pasal.. advance sungguh!..